Že jsou pražští taxikáři předražení a často lidé zaplatí i za pár kilometrů cenu blížící se tisícovce, se drží v povědomí lidí dlouhé roky. Před tím v Česku dokonce i varují zahraniční průvodci. Alternativou, která se „nedá zneužít“, má být aplikace Uber. I zde je ale situace podobná a v některých případech i horší.

Blesk.cz má k dispozici několik výpisů z jízd, kdy lidé zaplatili nebo jim aplikace nabízela za kilometr i více než sto korun. Pomyslným „vrcholem“ je například nabídka služby Uber Select, která si za cestu dlouhou 15 kilometrů může naúčtovat až 2300 korun. Najde se ale mnohem více případů. Například obligátní cesta z centra na letiště může stát podle zákona okolo 600 korun. U Uberu ale není výjimkou platit i více než dvojnásobek.

„Předražená okružní jízda“

Až skoro neuvěřitelně zní jedna z cest turisty po metropoli. Ten se místo jízdy ze Štěpánské ulice na Hradčany, které jsou vzdáleny asi šest kilometrů, dočkal mnohem delší trasy. Řidič Uberu jej vzal přes Smíchov do Strahovského tunelu a poté sjel na Hradčanské náměstí. Zákazník pak platil necelých 560 korun.

Další z případů, kdy si Uber účtuje za cestu kvůli zvýšené poptávce mnohonásobně vyšší částku, je například u fotografie jiného zákazníka. U služby Uber Black měl zaplatit za přibližně 11 kilometrů z Mánesova mostu k hotelu TOP v Praze 4 okolo 900 korun. Ve špičce má totiž Uber nabídky několikrát dražší, než je maximální jízdné 28 korun na kilometr. V podrobnostech jízdného tak poté lidé mohou najít informace o tom, že je jeden kilometr vyjde například i na 122 korun.

Kdo zaplatí více, ten jede

Podle mluvčí Uberu je to ale dáno tím, že lidé, kteří nutně potřebují jet Uberem, si za cestu připlatí. „Uber funguje na základě technologie, která dokáže rozpoznat, kdy na silnicích není dostatečný počet aut, který by pokryl zájem ze strany cestujících. V těchto výjimečných situacích mají dynamické ceny zajistit to, aby cestující, kteří nutně odvoz potřebují, auto získali, zatímco ti, kteří odvoz nepotřebují urgentně, počkali na dostatek volných aut,“ řekl pro Blesk.cz mluvčí Miroslava Jozová. Ostatní si tak musí najít jinou formu přepravy nebo zaplatit i více jak sto korun za kilometr.  

Prý jde ale jen o výjimky. „Dynamické ceny se však objevují zcela výjimečně. Naše technologie využívá GPS navigaci, která řidičům vždy najde buď nejkratší, nebo nejrychlejší cestu. A pokud by byl s jízdou jakýkoliv problém, lze ji nahlásit a případně zpětně upravit,“ dodala.

Válka pražských taxikářů proti konkurenční službě Uber, jež je podle nich nelegální, v Praze vrcholí. Hned dvakrát už na Letišti Václava Havla demonstrovali, snažili se vyjednat, aby měl Uber stejné podmínky a povinnosti, jako mají oni. K těm patří například taxikářská koncese, auto evidované jako vozidlo taxislužby či taxametr. Další protest má proběhnout 15. listopadu.

Fotogalerie
43 fotografií