„Projektanti měli tehdy složitý úkol převést masivní dopravu pod šikmým úhlem od Krče na Smíchov. Most o šířce 40 metrů, kterého se v té době ujal Projektový ústav dopravních a inženýrských staveb, byl pro ujasnění prostorových a statických vazeb vymodelován v měřítku 1:30 ze speciálního plastbetonu a odzkoušen ve Stavebním ústavu ČVUT v Praze,“ popsal náročné přípravy vedoucí oddělení mostů Technické správy komunikací (TSK) Jan Zemánek.

Mostaři model osázeli velkým množstvím měřicích přístrojů, zkoumalo se celkem 19 zátěžových stavů a tehdejší počítače nasytilo celkem 120 tisíc datových údajů, které ověřovaly napjatost komplikované konstrukce. „K mostu z předpjatého železobetonu je připojená rampa, navádějící Strakonickou komunikaci na most. Statické chování konstrukce se spíše přibližuje desce než trámu, proto ta obezřetnost,“ vysvětlil Jan Zemánek.

Životnost

Stavba začala vznikat roku 1978 a k jejímu celkovému předání veřejnosti došlo roku 1988. V současnosti se Technická správa komunikací k Barrandovskému mostu vrací, aby provedla plánovanou obnovu příslušenství této stavby. „Je to po Nuselském mostě pozitivní příklad, kdy po ukončení třicetileté životnosti izolace proti vodě prodlužujeme životnost mostu o další periodu,“ uvedl k současnému stavu mostu odborník TSK.

Stavba Barrandovského mostu, rok 1983
Autor: ČTK/Matička Petr

Bilancování

Je to už více než 40 let od vzniku takzvané koncepce „ZÁKOS“, neboli základního komunikačního systému, který v 70. letech začal z celopražského pohledu řešit automobilovou dopravu.

„Čtyřicet let je doba, za kterou můžeme ve stavebním inženýrství bilancovat, co jsme v Praze dokázali vybudovat. Městský okruh přechází přes řeku právě Barrandovským mostem a Pražský okruh je dnes v jižní části dokončen estakádou přes Vltavu a Berounku v oblasti Zbraslavi a Radotína. Praha aktuálně vypsala architektonickou soutěž na most ve Dvorcích a tímto se naplňuje vize otců v jižní části Prahy,“ dodal k celkovému pohledu na problematiku Jan Zemánek.

Podívejte se na fotografie vzniku Barrandovského mostu a záběry ze současnosti:

Fotogalerie
22 fotografií

Při jízdě po jedné ze sjezdových ramp Barrandovského mostu, kterou se jede na Strakonice a Plzeň, podjíždí auta zbytek konstrukce takzvanou „myší dírou“. Letos v červnu tady uvízl kamion, který se nevešel: