Polyfunkční centrum Rilská má stát na místě dnešního malého prostranství v Modřanech, kde se nachází supermarket, restaurace a několik dalších drobných podniků. Místo toho se tu má objevit komplex šesti až desetipatrových budov se 143 byty a podzemním parkovištěm.
Taková čísla uváděl první návrh, se kterým ale veřejnost během prezentace ve zdejším biografu nesouhlasila. Na základě těchto reakcí městská část zorganizovala setkání s investorem, kterým se snaží dosáhnout kompromisu.
Obyvatelé mají z výstavby obavy. „Obyčejní lidé to tu vnímají tak, že se zkrátka bude stavět a hotovo. Nikde vůbec není bráno v úvahu, že by se nestavělo,“ prozradila redakci Blesk.cz místní obyvatelka Marie K. (78).
„Lokalita je stavební pozemek, který má koeficient na umístění budov v takové výšce, jak byly představeny. Snažíme se nyní s investorem vyjednat kompromis, což nám v dané situaci přijde nejvýhodnější. Pokud by investor od stavby ustoupil, pozemek by koupil jiný subjekt, který by na místě vymýšlel něco nového. Rádi bychom vyjednali úpravu dopravní obslužnosti, řešení jednosměrných ulic nebo jejich případné rozšíření,“ reagoval na informaci starosta Prahy 12 Milan Maruštík (ANO).
Parkování a úzké ulice
Nárůst dopravního zatížení v oblasti po výstavbě nového komplexu místní lidé označují za velkou komplikaci. Během dopoledne všedního dne, kdy spousta obyvatel odjíždí svými auty do práce, se navzdory denní době ve zdejších ulicích nachází mnoho zaparkovaných vozů.
„U nás v Angelovově ulici se v úzké jednosměrce parkuje po obou stranách. Když sem přijedou popeláři, mají problémy a musejí se plížit mezi auty. Bydlí tu 30 až 40 procent lidí v důchodovém věku, kteří si nemohou dovolit placené parkoviště. Na nárůst dopravy to zde dimenzované není,“ uvedla obyvatelka z Modřan.
Komplikace s nákupem
Supermarket, který se v lokalitě Rilské a Angelovovy ulice nachází, je jedinou takovou prodejnou v docházkové vzdálenosti. Místní lidé se proto obávají, že během výstavby nebudou mít možnost dojít si pohodlně nakoupit.
„Mladí lidé mají většinou auto, my s manželem už ho nemáme, z našeho důchodu ho neuživíme. Do ostatních prodejen to máme 15–20 minut pěšky jedním směrem, veřejnou dopravou je to tu také komplikované. Nevíme, jak si budeme během případné výstavby nakupovat,“ popsala další své obavy Marie K.
„Také tomuto tématu jsme se věnovali. Investor od začátku počítá s tím, že místní supermarket se do nově vzniklého areálu opět vrátí. Samozřejmě i obchod má zájem na tom, aby jeho výluka byla co nejkratší dobu. Mělo by proto být možné nechat prodejnu v provozu, byť by v okolí už začaly některé stavební úpravy. Výstavba se odhaduje na necelé dva roky, ale přerušení prodeje v supermarketu by netrvalo celou tuto dobu,“ popsal starosta Prahy 12.
Prach, hluk a stín
Lidé z Angelovovy ulice vyjádřili redakci Blesk.cz obavy také z toho, že vysoká budova v jejich sousedství zastíní jejich bydliště. Upozornili i na samotné zhoršení kvality bydlení během výstavby. Strach mají z prašnosti, hluku a dopravních omezení.
„Finální rozhodnutí ve stavebním povolení má stavební úřad, který je sice v Praze 12, jde ale o zástupce státní správy. Tento úřad rozhoduje v rámci mantinelů, které má předem nastavené,“ řekl Milan Maruštík.
Podle radnice v současnosti nezbývá, než počkat na vyjádření investora k připomínkám, které městská část na základě reakcí obyvatel přednesla.
„Rozumím obavám místních obyvatel, v rámci debaty ale nemůžeme předbíhat. Začátkem dubna bychom měli mít první výstup z jednání. Budeme poté komunikovat s místními majiteli pozemků, družstvy a společenstvími vlastníků jednotek. Lidé dostanou příležitost v klidu ve svých domech celou situaci probrat. Budou moci přednést doplňující požadavky, které by investor mohl v rámci výstavby nebo po jejím dokončení nabídnout jako kompenzaci,“ uzavřel téma starosta Milan Maruštík.
Podívejte se na oblast sídliště v Modřanech, kde se má stavět: