Kolesový motorový remorkér Beskydy poprvé od přelomu tisíciletí zakotvil v Praze. Ten je jeden z mála, který byl postaven v Česku. Letos oslaví už 60 let své existence. Nepohání ho lodní šroub, ale zadní koleso, pozůstatek technologie starých parníků. Je dlouhý 57 metrů a široký 9,4 metru. Mnohokrát pomohl s vyprošťováním lodí, poslední velký zásah si připsal na jaře, kdy zpod mostu v Drážďanech vytáhl loď EVD. Osvědčil se i při povodních v letech 2002 a 2013.

Český stát převzal remorkér minulý týden v Lovosicích na Litoměřicku od soukromého vlastníka. Za plavidlo zaplatilo státní Ředitelství vodních cest (ŘVC) firmě EVD 9,5 milionu korun bez DPH. „Náklady na údržbu a další investice jsou značné na to, aby to financoval soukromník, proto jsme se rozhodli jedinečné plavidlo koupit,“ řekl ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.

Modernizace za dveřmi

Remorkér Beskydy dokáže vyprošťovat uvízlé lodě nebo je vléct. Výhodou remorkéru je nízký ponor, na cestu se tak může vydat i při velmi nízkém stavu vody. Stát chce plavidlo doplnit o moderní radar, aby mohl stroj vyjíždět i během mlhy a špatného počasí.

Kolesový remorkér Beskydy zakotvi v Praze.
Autor: ČTK

Přibude také zařízení pro snazší průjezd oblouky. Náklady odhaduje ŘVC na deset milionů. Roční náklady na provoz remorkéru činí zhruba čtyři miliony korun. Plavidlo bude sloužit na celé labsko-vltavské cestě. Kotvit bude nadále trvale v Děčíně.

Ve čtvrtek si ho budou moci zájemci prohlédnout na Vltavě před budovou ministerstva dopravy při dnu otevřených dveří. 

Fotogalerie
5 fotografií