Nové domovy pro zvířata vzniknou postupně v letech 2017 až 2022 a budou stát zhruba jednu miliardu korun. Více než 800 milionů do nových expozic a úprav vloží magistrát, dalších 200 až 250 milionů přidá samotná zoo.

Velice očekávanou expozicí je zbrusu nový pavilon pand velkých. Ty jsou velmi vzácné a u návštěvníků zoologických zahrad po celém světě oblíbené. Jejich domovem by se měl stát prostor, kde se dnes nacházejí lední medvědi.

„Expozice ledních medvědů v současnosti pochází ze 30. let minulého století. Tento areál proto plánujeme zlikvidovat a na „zelené louce“ stavět prostor pro pandy velké. Rádi bychom chovali pár s vidinou následných odchovů v dalších letech,“ prozradil náměstek Zoo Praha Jaroslav Šimek.

Stávající expozice ledních medvědů pochází z roku 1931.
Autor: Archiv Zoo Praha

„Získání pand je politickou věcí, stejně jako u jiných živočišných druhů. V tomto případě je proto nutné, aby o pandy požádala buď hlava státu, nebo premiér,“ uvedl ředitel Miroslav Bobek.

Pandy možná v roce 2021

O pandy projevil zájem i magistrát, společně s vyhlášením architektonické soutěže na stavbu pandího pavilonu tak proběhnou první kroky k tomu, aby Česká republika mohla vůbec o pandy zažádat. Podle ředitele zoo by Praha mohla pandy získat v roce 2021.

Lední medvědi se mají ještě před příchodem pand přestěhovat do mnohem reprezentativnějších prostorů. Ty současné jsou staré už 80 let a podle vedení pražské zoo nesplňují současné nároky a standardy.

„Nový komplex Arktidy by byl na severním svahu, což pro lední medvědy znamená mnohem lepší mikroklima. Dostali by větší prostor s přírodními prvky, žádný beton a umělé skály, jako je tomu v současnosti,“ uvádí náměstek Šimek.

Expozice ledních medvědů je nevhodně umístěna na jižním svahu areálu.
Autor: Miroslav Bobek, Zoo Praha

Medvědi by v novém komplexu měli mít také podvodní tunel, který lidem zprostředkuje jedinečnou podívanou.

Rákosův pavilon a australští tvorové

Z pohledu realizace je nejdál takzvaný Rákosův pavilon, který se stane novým domovem pro exotické ptactvo, a jeho hrubá stavba už teď stojí. „Nyní se pracuje na technické infrastruktuře pavilonu. Během příštího roku by se ptáci měli do pavilonu začít stěhovat,“ prozradil šéf stavebního oddělení pražské zoo Jiří Kotek.

Na návštěvníky čeká u areálu také zajímavá atrakce. Podél jižní fasády pavilonu totiž vzniknou speciální trychtýře. Z těch si lidé pomocí reproduktorů budou moci poslechnout hlasy ptáků, kteří v novém pavilonu žijí.

Nový areál australských zvířat se bude nacházet v sousedství Rákosova pavilonu. Jeho hlavní atrakcí se má stát ďábel medvědovitý neboli tasmánský čert. Jde o největší žijící vačnatou šelmu na světě.

Tasmánský čert, který bude vévodit novému pavilonu australských zvířat.
Autor: Miroslav Bobek, Zoo Praha

Pavilon goril s otazníkem

Otázka výstavby nového pavilonu goril je v současnosti nejistá. Ve věci stále platí zamítavé stanovisko městské části Praha-Troja. Té se nelíbí samotné umístění nové expozice a její zasazení do krajiny.

Současný pavilon goril se nachází v záplavové oblasti, v roce 2002 zde jeden gorilí sameček ničivé povodně nepřežil.

Povodně v minulosti opakovaně v Zoo Praha ohrozily životy goril.
Autor: Archiv Zoo Praha

Skutečným trnem v oku místní radnice je ale podle ředitele pražské zoo Miroslava Bobka problematická doprava, která během nejvytíženějších dnů v Troji dramaticky zhoustne. V plánu jsou už ale nová opatření, která mají tuto situaci pomoci vyřešit.

Nová parkoviště, lávka a možná i lanovka

„Podařilo se připravit 250 parkovacích míst v oblasti betonárky na pravém břehu Vltavy. Příští rok bychom toto parkoviště integrovali podle potřeb i do MHD. Na jaře budeme realizovat otevření dalších míst k parkování, takže vznikne prostor až pro 500 parkujících aut,“ uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

V plánu je podle něj také výstavba nové lávky přes Císařský ostrov. „Její umístění už je jasné. Po jejím vybudování by mohli lidé pěšky do zoo přijít z nádraží Podbaba, kde máme autobusy, tramvaje i vlaky,“ pokračuje ve výčtu plánovaných novinek Dolínek.

Do budoucna se počítá také se vznikem parkovacího domu a ROPID v současnosti zpracovává možnou realizaci lanovky v oblasti. V plánu je také vznik nového severního vchodu do zoo, ke kterému by zajížděla nová tramvajová linka.

„Máme snahu problémy s dopravou řešit. Záchytné parkoviště u tunelu Blanka, které jsme už měli ve zkušebním provozu, je otázkou příští sezóny,“ uzavírá dopravní téma ředitel zoo Miroslav Bobek.

Podívejte se na vizualizace pavilonů a zvířata, která v nich budou žít:

Fotogalerie
21 fotografií