Sdělila, že zástupce ombudsmanky se zabýval stížností na postup ministerstva průmyslu a obchodu v souvislosti s nařízením Prahy o regulaci reklamy. Hlavní město s účinností od začátku roku 2015 zakázalo reklamu v památkové rezervaci a v přilehlém okolí, zákaz se však nevztahuje na akce pořádané nebo spolupořádané Prahou, respektive městskými částmi.

Stěžovatel namítal, že pokud má být reklama zakázána z důvodu její škodlivosti, nehraje roli, kdo je jejím šiřitelem,“ uvedla mluvčí. Ministerstvo, které je pověřené dozorem nad nařízením Prahy o regulaci reklamy, nařízení podpořilo. Výjimku nelze chápat jako snahu získat pro sebe výhodu, protože město nemá postavení podnikatelského subjektu a u propagovaných akcí nesleduje dosažení zisku, argumentovalo.

Ombudsman: Narušuje to princip rovnosti

Mluvčí ombudsmanky ale uvedla, že výjimky umožňující Praze odlišný právní režim pro propagaci vlastních akcí nebo akcí, které spolupořádá, narušují princip rovnosti a znevýhodňují pořadatele ostatních akcí. „Oblast Pražské památkové rezervace a její okolí jsou z hlediska reklamy vysoce lukrativní a je pochopitelné, že má hlavní město Praha zájem propagovat zde akce, na nichž se podílí. Tento argument však sám o sobě nepostačuje k tomu, aby stejnou možnost město odepřelo akcím jiných subjektů,“ uvedla.

Ministerstvo podle mluvčí ombudsmanky své pochybení už uznalo a vyzvalo Prahu, aby zjednalo nápravu. Jak Hrazdílková uvedla, ředitelka magistrátu Prahy přislíbila vypustit výjimky v připravované novele nařízení.

Pražská památková rezervace je největší městskou památkovou rezervací v Česku a jednou z největších na světě. Zahrnuje historické jádro Prahy, konkrétně Staré Město, Josefov, Malou Stranu, Hradčany s Pražským hradem, Nové Město s Vyšehradem. Z malé části pak Vinohrady, Holešovice, Podolí a Smíchov.