Centrum Prahy na jeden den ovládl Mezinárodní den bez aut. Ve čtvrtek 22. září vznikla na Národní pěší zóna, která zakázala vjezd osobním autům. Všechny přístupy do ulice obsadili policisté, kteří auta posílali pryč.

Lidem se v prostoru celé ulice naskytla možnost zažít celou řadu netradičních věcí. Kdy se běžně Pražanům naskytne příležitost posadit se ke stolečku přímo na silnici Národní třídy a vypít si v klidu kávu? Děti si zrovna tak přímo na cestě pro auta zaskákaly panáka.

Kdy dostanete příležitost zaskákat si na Národní třídě panáka?
Autor: Daniel Vitouš

Den bez aut prezentoval všechny možné způsoby cestování po Praze – od chůze přes cyklistiku až po ekologicky šetrné varianty jízdy automobilem v metropoli. Návštěvníci si dokonce zkoušeli tu nejpřirozenější možnou cestu, když chodili bosí po střepech.

Noze to vážně nic neudělá, na chodidle máme nejtvrdší kůži na těle,“ prohlašovali u stánku s bosou turistikou propagátoři chůze bez bot. Podle nich lidská noha vydrží mnohem více, než by si lidé na první pohled mysleli.

Podívejte se, jak se chodí po střepech:

Video
Video se připravuje ...

Jednou ze zajímavostí akce byla také propagace bosé chůze. Daniel Vitouš

Sdílené auto s dalšími

Pokud už Pražané musejí jezdit po městě autem, mají i jiné možnosti, než si osobní vůz rovnou pořizovat. V metropoli několik společností nabízí takzvaný „carsharing“, tedy sdílení auta.

Pokud tedy nepotřebujete jezdit vyloženě každý den, můžete si auto k libovolnému účelu pronajmout, vyřídit svou cestu a vůz opět vrátit na některé z určených stanovišť. Po vás se autem sveze někdo další. Firmy navíc cíleně k tomuto účelu pořizují vozy s nízkým produkováním znečišťujících emisí.

Přímo na silnici Národní třídy si lidé dávali občerstvení.
Autor: Daniel Vitouš

Organizátoři Dne bez aut se v rámci kampaně snaží apelovat na firmy, které v Praze působí. „Dnes jsme poslali výzvu firmám, které ve městě operují s velkým vozovým parkem, tedy například České poště, dopravním společnostem a taxislužbám. Rádi bychom, aby změnou ve svém jednání přispěli ke zlepšení ovzduší ekologicky šetrnou jízdou,“ uvedl přímo na Národní třídě koordinátor iniciativy Čistou stopou Prahou Lukáš Eršil.

Jedním ze způsobů, jak v rámci ekologie přispět k lepšímu ovzduší v metropoli, je podle Eršila ohleduplné vypnutí motoru u vozidel firem, které zaparkovaly a například zákazníkovi doručují nějaké zboží. „Také nám jde o to, aby tyto firmy pro své podnikání využívaly auta adekvátní velikosti,“ dodává Lukáš Eršil.

Jako u Václavského náměstí

Myšlenku jiného pohledu na dopravu v centru hlavního města na události podpořil také náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Kousek odsud máme ulici 28. října. Také tam v minulosti jezdila auta, poté se ale začalo budovat metro a po zprovoznění už se do ulice auta nevrátila. Dnes je to cenný kousek Prahy, kde funguje pěší zóna. Vždy je dobré mluvit o tom, zda by se ulice nedaly z dopravního hlediska řešit jinak,“ prohlásil Dolínek.

Prohlédněte si, jak vypadá Národní třída jako pěší zóna:

Fotogalerie
28 fotografií