Korán i Bible odsuzují homosexuální styk. Ovšem ne všichni křesťané a muslimové mají na LGBT komunitu (lesby, gaye, bisexuály a transgender osoby – pozn. red.) stejný názor. „Česká muslimská komunita není sjednocená. Je roztříštěná. Nedá se tak zobecnit, co si myslí o LGBT. Je to náročné, ne-li nemožné,“ odpovídala na těžkou otázku česká muslimka Richterová.
Samotné náboženství podle žen nebývá překážkou. „Například na Balkáně mají humanitní přístup a staví se za práva LGBT lidí,“ zmínila analytička Hesová. „Muslimská víra není homofobní o nic víc než křesťanství,“ podotkla.
„Ani čeští konvertité nejsou zajedno. Spíš mám pocit, že to pro muslimy tady není zajímavé téma. Mají strach ho otevřít. Řekla bych, že je to tabu širší skupiny muslimů,“ hodnotila situaci ze svého pohledu Richterová.
Podle analytičky Hesové je téma využívané zejména politicky. „Například v Malajsii se stala otázka homosexuality velkým politickým tématem. Nebo také v Egyptě. Je poté těžké rozlišit, co je politika a co náboženství,“ upozornila.
Česká muslimka ve své komunitě o homosexualitě však mluvit nemůže. „Ocenila bych, kdyby bylo páteční kázání věnováno LGBT lidem. Řada rodin je homofobní. Měli bychom se naučit s homosexuály komunikovat, přistupovat k nim tak, že nejde o nemoc,“ řekla Richterová.
„Všichni jsme pořád lidi“
Podle ní jsou Češi vůči Koránu přísnější než k Bibli. „V Bibli i v Koránu je zakázán homosexuální styk,“ upozorňovala na shodu. „Ovšem na text v Koránu se bude hned pohlížet hůře,“ neubránila se emocím.
Podle obou žen nejde o dva rozdílné světy, kdy by byla hranice mezi muslimstvím a světem homosexuálním. „Všichni jsme pořád lidi. Naše chování by nemělo být jiné vůči jinak orientovaným lidem. Nevidím to jako dva neslučitelné světy,“ vysvětlovala Richterová.