U zrodu první tramvajové trati a první elektrické tramvaje v Praze stál vynálezce František Křižík. Ten 18. července 1891 u příležitosti Zemské jubilejní výstavy poprvé obyvatelům Prahy ukázal, že k tomu, aby se dostali z bodu A do bodu B, nepotřebují koně. Vozy poháněné koňskou silou brázdily v té době pražské ulice už více než 15 let. 

První elektrická tramvaj v Praze se rozjela před 18. července 1891.
Autor: ČTK

Revoluce v dopravě: Koně nahradila elektřina

Křižík se zasloužil o revoluci ve veřejné dopravě. Jeho první tramvajová trať, která byla zároveň i první elektrickou dráhou v českých zemích, měřila pouhých 800 metrů a vedla z Letné do Stromovky. Měla hlavně propagační účel a byla postavena u příležitosti Zemské jubilejní výstavy, stejně jako letenská i petřínská lanovka a Petřínská rozhledna. Dráha sloužila sezónně až do roku 1900, zrušena byla v roce 1902.

Dnes pražský dopravní podnik provozuje okolo 900 tramvají na 30 linkách a délka tramvajové trati je dlouhá 500,4 kilometrů.