Při sněhu a dešti trpíte na zastávkách při čekání na autobus či tramvaj? Přejděte si na další. Takto jednoduše by se dalo shrnout, jak je to s přístřešky na zastávkách MHD v Praze. Zastřešená je totiž necelá polovina z nich.
„V současné době je v Pražské integrované dopravě 3356 zastávek, z toho jich je zastřešeno přístřešky ve správě jednotky Dopravní cesta tramvaje, tedy dopravního podniku, 707 ks. Dle dostupných informací je celkem přestřešeno 1729 kusů zastávek, jedná se o započtení přístřešků i ve správě a vlastnictví jiných správců než dopravního podniku. Z toho plyne, že zastávek bez přístřešku je 1627 kusů,“ řekla na dotaz Blesku tisková mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Aneta Řehková.
Cestujícím tak nezbývá, než si při cestách pomáhat, jak to jde. Někdy postačí deštník, jindy musí vzít zavděk blízkými budovami a následuje nepříjemné dobíhání spoje. A to se lidé zodpovědní za MHD rádi chlubí, že pražská veřejná doprava patří v Evropě ke špičce. „Jsem přesvědčen, že pražská MHD patří k jedné z nejlepších v Evropě a zároveň jedné z nejlevnějších,“ řekl již dříve pro Blesk ředitel Regionální pražské integrované dopravy Petr Tomčík.
Situaci zachraňují i další správci zastávek než jen DPP. Mezi ně patří Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) a již zmíněná jednotka Dopravní cesta tramvaje.„TSK má ve správě 80 autobusových nácestných zastávek a dále máme výpůjční smlouvy na části terminálů. V rámci autobusových terminálů je ochrana cestujících řešena zastávkovými přístřešky. Pokud jsou přístřešky u běžných nácestných zastávek, tak jsou Dopravního podniku. V rámci nácestných zastávek jsme pouze vlastníky označníku,“ doplňuje pro Blesk zástupce tiskové mluvčí TSK Jan Vávra.
Že by se v blízké době něco změnilo, se zdá být nepravděpodobné. Nedávno sice byla vyhlášena soutěž na nový pražský mobiliář, ten ale pouze určuje, které podoby zastávek zmizí, a až následně, které se doplní. „K postupu doplňování přístřešků lze konstatovat, že s radním panem Petrem Dolínkem spolupracujeme na kompletaci požadavků jednotlivých městských částí o doplnění městského mobiliáře. Další postup, jak a kdo bude co stavět, je stále ještě ve vývoji,“ říká nakonec Blesku Řehková.