Celý den na štaflích a s palicí v ruce. Tak vypadá práce restaurátorů v historické budově Národního muzea, kteří zrovna pracují na opravě obrazu »Jan Amos Komenský předkládá r. 1657 městské radě v Amsterodamu svá didaktická díla«. Malba vznikla v Panteonu rukou českého akademického malíře Václava Brožíka před 118 lety. 

„Prvotně se zdálo, že je malba v bezvadném stavu, v takovém, jaký se dá očekávat po více než sto letech od jejího vzniku. Najednou se ale objevil bílý flek a kus malby odpadl, takže bylo jasné, že se pod obrazem děje něco nekalého,“ uvedla Blesk.cz vedoucí restaurátorského týmu akademická malířka Milena Nečásková, která v oboru pracuje více než 30 let.

Vzácnou malbu poničila vlhkost

Při rekonstrukci budovy dělníci narazili na problém, který přímo s poničením obrazu souvisí. Zjistili totiž, že střechou budovy dlouhodobě zatékalo a vlhkost, která u stropu Panteonu vzniká, má stav obrazu na svědomí. 

„Malba byla tak poškozená, že nešlo udělat jakékoliv tradiční zásahy jako třeba injektáž pojidly, kdy se do malby navrtají dírky, nalije se do ní roztok, který vyschne a malbu zpevní,“ řekla Nečásková. Restaurátoři tedy zvolili jiný způsob, jak malbu zachránit, a to takzvaný transfer.

Malbu sundáme a pak ji dáme zpátky. Princip opravy je jednoduchý, nejprve jsme malbu zpevnili, pak jsme přilepili na celou plochu malby gázu, což byla složitější práce, malbu jsme nařezali, abychom ji po kusech mohli sundat dolů. Snímání malby se děje dost brutálně tak, že do ní mydlíme palicemi,“ dodala Nečásková.

Video
Video se připravuje ...

Restaurátoři v historické budově Národního muzea zachraňují lunetový obraz českého malíře Václava Brožíka. Martina Neckářová

Luneta od Brožíka však není jediná, která se dočká opravy. Restaurovat se budou i ostatní tři lunety v Panteonu, a to Karel IV. zakládá r. 1348 pražskou univerzitu, Povolání Přemysla Oráče k vládě a Sv. Metoděj dokončuje na Velehradě před svou smrtí v roce 885 překlad Písma svatého do slovanského jazyka.

„Nedílnou součástí generální rekonstrukce Národního muzea jsou též rozsáhlé opravy a restaurování uměleckých děl, kterými je budova vyzdobena. Na kvalitu restaurování obrazů a soch klademe veliký důraz, vždyť se také jedná o velice vzácná díla generace Národního divadla, která zde musí být zachována i pro naše potomky,“ okomentoval restaurátorské práce generální ředitel Národního muzea Michal Lukeš.