Jáma je v Holešovicích vykopaná od roku 2013. Její stěny drží kotevní systém. Technické zajištění jámy je však už téměř rok za hranicí životnosti. Pokud se nic nestane, jsou v ohrožení okolní ulice i objekty.

Blesk.cz nyní získal posudek firmy Čeněk a Ježek z loňského listopadu, který už tehdy upozorňoval, že některé zápory se posunují. A od té doby se nic nestalo. „Z kontroly ze dne 29. 10. 2015 je evidentní, že se významně a nad přípustnou toleranci posunuly zápory č. 96, 97 a 205. Spolu s nimi došlo dále k významnému posunu zápor v jejich bezprostředním okolí. Během půl roku došlo v podstatě k úplné ztrátě funkce kotevního systému,“ píše se v materiálu z listopadu.

Posudek dále upozorňuje, že posuny zápor, obzvláště v kontaktu s komunikacemi, „mohou vést k vážným propadům jejich povrchu, poškození inženýrských sítí a tímto k celkovému ohrožení bezpečnosti na těchto komunikacích a chodnících“.

Doporučuje také zvážit, zda by měly ulicí Strojnická, která vede z pravé strany jámy, jezdit nákladní vozy nad 6 tun.

Dokumenty skutečně existují. Bohužel musím potvrdit i jejich obsah. O další budoucnosti projektu jednáme s radnicí Prahy 7,“ řekl Blesk.cz Václav Matoušek, výkonný ředitel developerské společnosti Lordship pro ČR a SR, která má palác stavět.

Další hrozba: Klesající spodní voda

Problém je také spodní voda, jejíž hladina po vybudování jámy neustále klesá. „Toto snížení může vést ke změně základových poměrů u sousedních objektů, v nejbližším i širším okolí, a spolu s umělou seismicitou od okolní dopravy a relativně málo tuhou konstrukcí záporového pažení až k deformacím a trhlinám v okolních objektech,“ píše se v dalším posudku, tentokrát od libereckých architektů a inženýrů firmy SIAL.

V bezprostředním okolí stojí kromě obytných domů i Parkhotel nebo policejní prezidium. Těm tedy také hrozí popraskání.

Jednou z možností, jak postupnému sesouvání jámy zabránit, je sanace. To by ale významně omezilo provoz v ulicích Strojnická a Veletržní. Práce vedoucí k zajištění jámy by probíhaly přibližně čtyři měsíce a vyšly by na desítky milionů korun. Navíc pro občany v okolí, hotelové hosty i pracovníky policejního prezidia to může znamenat výluku dodávek elektřiny, plynu či vody, a to z důvodu přeložení inženýrských sítí.

Druhou možností je začít stavět podzemní část paláce. Na tu má developer Lordship povolení. Ten má ostatně povolení i na nadzemní část, ale začít chce stavět až poté, co se domluví s radnicí Prahy 7 na podobě paláce. Kdyby se s vedením městské části nedohodl, mohlo by se stát, že mu radnice po zahájení stavby vypoví nájemní smlouvu, a tím by investice přišla vniveč.

Místostarosta: Postavte garáže

Podle místostarosty Prahy 7 Ondřeje Mirovského by teď měl Lordship stavět alespoň podzemní garáže, aby jáma začala být stabilní.

Není to dobrá situace, každopádně bych očekával, že to bude stavebník řešit. Oni mají pravomocné stavební povolení a v rámci toho mohli garáže dávno postavit,“ řekl Blesk.cz Mirovský.

Stavět garáže ale chce Lordship až ve chvíli, kdy bude mít jistotu, že bude moci postavit i nadzemní část objektu.

Fotogalerie
4 fotografie