Kartu s pracovním názvem Lítačka představila primátorka Adriana Krnáčová (ANO) novinářům v lednu. Tehdy řekla, že od února magistrát spustí nový systém vydávání karet, od poloviny roku pak budou lidé jezdit na Lítačku. Přesný termín přechodu na Lítačku primátorka neuvedla a nikdo jej od té doby neupřesnil.

Opozice a neoficiálně i někteří zastupitelé z ANO primátorku kritizovali za to, že projekt připravuje v utajení a veřejnosti jej předkládá ve chvíli, kdy jej neprojednala ani rada ani zastupitelstvo. Primátorka výtky odmítla. Rada nakonec na návrh Krnáčové schválila přípravu pilotního projektu až v úterý. „Paní primátorka předložila radě materiál, na jehož základě ukládá Operátorovi ICT, aby učinil kroky, které povedou k realizaci projektu,“ řekl Dolínek na tiskové konferenci, které se Krnáčová nezúčastnila.

Podle schváleného materiálu dostal Operátor ICT zároveň za úkol, aby s odborníky konzultoval vhodnost názvu Lítačka. Diskutovat se také bude o grafické podobě karty, která je zatím zelená. Proti navrhovanému názvu se v uplynulých týdnech ozvala řada lidí, zvláště na sociálních sítí se stala terčem kritiky i vtipů.

Praha má nevyřešené smlouvy s vlastníkem práv k Opencard, firmou eMoneyServices (EMS). Vydávání karet opakovaně zkolabovalo a provází jej potíže. EMS po magistrátu žádá přes 600 milionů korun, o 140 milionů korun se soudí. Praha podle primátorky platit nehodlá.

Opencard vlastní asi 1,2 milionu lidí a Praha za ni dala přes 1,7 miliardy korun. Karta měla mít celou řadu funkcí, nyní je ale především elektronickou tramvajenkou a průkazem do městské knihovny.

Název Lítačka měl hlavně přilákat pozornost. I to prozradila ve zpravodajské show Selfie z Prahy primátorka Krnáčová. Podívejte se:

Video
délka: 05:00.99

Vymysleli překvapivé řešení, jak zabránit větrům v metru! A Lítačka byl jen trik Matěj Smlsal, Matěj Šrám, David Vaníček