Únikové cedule

Jsou po celé délce tunelu prakticky každých třicet metrů. Značí vzdálenost k nejbližším únikovým východům.

Takhle vypadá Blanka uvnitř.
Autor: archiv Blesku

Bezpečnostní světla v silnici

Rozsvítí se při mimořádné situaci a naznačí trasu, po které se máte vydat, abyste co nejrychleji opustili tunel.

 

Takhle vypadá Blanka uvnitř.
Autor: archiv Blesku

Měření rychlosti

Na několika místech jsou v tunelu radary, které hlídají nejvyšší povolenou rychlost. Jezdit můžete max. 70km/h.

 

Takhle vypadá Blanka uvnitř.
Autor: archiv Blesku

Semafory

V tunelu vás semafory buď upozorní na hrozící nebezpečí (žlutá), nebo rovnou donutí zastavit (červená).

 

Takhle vypadá Blanka uvnitř.
Autor: archiv Blesku

Únikový východ

Je každých cca 200 metrů, v případě nebezpečí to máte maximálně sto metrů. Je označen zelenou barvou. Projdete do druhého tubusu. Mohou tudy projet i složky IZS.

 

Takhle vypadá Blanka uvnitř.
Autor: archiv Blesku

SOS místnosti

Místo, z kterého se telefonicky můžete spojit s dispečerem, je v tunelu každých 250 metrů. Je zde i hasicí přístroj.

 

Takhle vypadá Blanka uvnitř.
Autor: archiv Blesku

Bezpečnostní světla na zdi

Na zdech jsou po celé délce. Nouzové osvětlení chodníků slouží pro evakuaci při požárů či pokud je tunel zakouřený.

Kamery

V tunelu budete neustále pod dohledem kamer. Je jich 373. Záběry z nich vidí dispečeři na velíně.

Směrové cedule

V celém tunelu jsou klasické dopravní směrové cedule. Každý výjezd je podrobně značen.

Rozhlas

O mimořádné události budete informováni i z reproduktorů.

Informační značky

Jsou světelné a jde nejen o informační, ale i výstražné světelné značky. Může se objevit třeba i nápis Vypni motor.

Hydranty

Jsou u každé SOS místnosti.

Co se změní na povrchu?

Změní se nějak dopravní řešení v navazujících oblastech, až se Blanka otevře? Budou i nějaké změny v pražské MHD? I takové otázky zajímají Pražany. Vedení metropole jim ale posílá jasný vzkaz: Chceme vyčkat a velké změny začít řešit až po zprovoznění…

Město chce nejprve vyhodnotit, jak se po otevření Blanky změní dopravní toky a intenzita dopravy zejména v městských částech Praha 6 a 8. Podle náměstka primátorky Petra Dolínka by se doprava měla jednoznačně zklidnit na Praze 7. „A proto jedno z prvních opatření po zprovoznění Blanky bude snížení počtu jízdních pruhů ve Veletržní ulici před Letenským náměstím. Je třeba tuto oblast zklidnit a současně tak řidiče přimět k tomu, aby využívali právě Blanku.“

Předpokládá se přirozený pokles intenzity provozu v řádu tisíců vozidel za den. Tento významný pokles umožňuje v celém úseku provést uspořádání 1+1, což znamená jeden jízdní pruh v každém směru. Uvolněný prostor se následně plánuje využít ve prospěch cyklistické dopravy, parkování a pro zvýšení bezpečnosti chodců. Současný návrh počítá se snížením jízdních pruhů pro automobilový provoz ze dvou na jeden v úseku Strojnická–Ovenecká. Ve směru k Letenskému náměstí je získaný prostor využit pro cyklopruh a v opačném směru od Letenského náměstí pro parkovací pruh.

Už také udělali

Dokončena je, nebo v nejbližší době bude dokončena, také instalace nových semaforů na severojižní magistrále, a to konkrétně na křižovatce náměstí I. P. Pavlova a Jugoslávská, na křížení s ulicí Wenzigova a do konce roku by měly být také upraveny semafory na křižovatce Legerovy a Rumunské. Upraven je již také pomocí dopravního značení provoz nákladní automobilové dopravy na území hlavního města.

Další možné plány

Trojkoalice na pražském magistrátu sepsala desítky opatření, které by se teoreticky mohly po otevření tunelu zavést. V návrzích bylo mimo jiné zavedení metrobusů, které by jezdily Blankou a spojily Prahu 5, 6 a 8. Dále třeba delší intervaly na přechodech pro chodce v oblasti Letné nebo omezení průjezdu Smetanovým nábřežím. Je otázka, co vše se bude realizovat.

MHD beze změn

Otevření Blanky do pražské MHD zatím nezasáhne. „Potvrzuji, že s Blankou zatím žádné změny v MHD neplánujeme,“ informovala Blesk organizace ROPID, která v metropoli plánuje hromadnou dopravu.

Fotogalerie
14 fotografií