„Dohodli jsme se, že do novely zapracujeme zpřísnění nároků na spolehlivost řidiče nebo třeba rozšíření kontrolních orgánů, které budou moci ukládat kauce,“ uvedla po jednání s taxikáři primátorka Adriana Krnáčová.

Pokud by se novelu podařilo prosadit, směla by městská policie nebo úředníci magistrátu trestat nepoctivé taxikáře bez asistence Policie ČR. „Mohli bychom tak převzít situaci v taxislužbě do vlastních rukou," uvedla Krnáčová.

Podle šéfa Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT) Karla Holcmana není možné stanovit stejná pravidla pro celé Česko. „Obec by si měla stanovit vlastní pravidla pro taxislužbu, na tom jsme se shodli,“ sdělil.

Testy z jazyka podle něj do zákona nepatří. „Jestliže obec bude chtít, když budu jezdit na letiště, abych znal angličtinu, tak prosím. Ale všeobecně to nastavit nejde,“ dodal.

Případné psychotesty řidičů by zase neměly být v pravomoci obce, ale třeba jako podmínka pro vydání koncese.

Nově by mělo jít prodat taxikářovo auto

Návrh novely silničního zákona obsahuje přísnější podmínky na spolehlivost řidiče, nově se do zákona vkládají i povinnosti a odpovědnost zprostředkovatelů dopravy, tedy dispečinků a provozovatelů mobilních aplikací.

Nově by také mělo být možné zadržet řidiči při kontrole jeho průkaz a umožnit úřadům prodej zadrženého vozidla, pokud řidič neuhradí pokutu.

Video
Video se připravuje ...

Tunel Blanka neotevřou, žádný není! A metro za 20 miliard zachraňují kýble Matěj Smlsal, Matěj Šrám, David Vaníček

Zastupitelstvo by mělo návrh projednaný radou schvalovat zřejmě ještě na podzim. Poté ji vedení města předloží k projednání do parlamentu.

Taxikáři chtějí zvýšit maximální cenu za kilometr

Místo novely, kterou chce Praha především zpřísnit postihy nepoctivých řidičů, ale asociace řidičů navrhuje samostatný zákon. „Ve chvíli, kdy by byl samostatný taxizákon, tak je možné stanovit jednotnou cenu, jako je to v Německu, Rakousku a dalších západních zemích,“ vysvětlil Holcman.

Právě cena leží řidičům na srdci nejvíc. V současné době je v pražské vyhlášce stanovená maximální povolená cena 28 korun na kilometr, primátorka po jednáních s taxikáři slíbila do konce roku její zvýšení. Hovořilo se i o stanovení minimální ceny, to ale odmítlo ministerstvo financí.

Podle šéfa pražské dopravní policie Pavla Švrčuly se v pátek jednalo také o speciálních registračních značkách pro vozidla taxi. „Když něco řidič provede, tak by se mohla z vozidla promptně odebrat. Vozidlo pak dál nesmí pokračovat v jízdě, za to je i dost vysoká pokuta,“ řekl Švrčula.

Praha vybrala sotva desetinu pokut

Praha se dlouhodobě potýká s problémy s předraženým jízdným a nedaří se jí vybírat ani pokuty. Pražský magistrát uložil od roku 2002 taxikářům pokuty za 213 milionů korun, získat se mu ovšem nepodařilo ani desetinu celkové částky.

Podle podkladů pro radu je v metropoli 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů.