Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

15 kuriozit MHD v Praze: Koně, trolejbusy, černá huba i Husák s Brežněvem

/
  • Pražská MHD zažila již všechno možné. Koněspřežné i mazací tramvaje, politiky i Julču z metra
    12. září 2015 ● 17:17

    Pražská MHD slaví v září 140 let od zahájení pravidelného provozu. Za tu dobu zažila mnohé, a také se pořádně proměnila. MHD se za její fungování svezla řada celebrit, od prvorepublikových hvězd přes komunistické papaláše až po dnešní politiky. Točili tam i filmaři, pohybují se v ní ale také nejrůznější „divnolidi“, jak dokazuje našich 15 zajímavostí a kuriozit.

  • 1.

    Oslavy 140 let MHD

    Na 20. září chystá Dopravní podnik hl. m. Prahy vrchol oslav 140. výročí – půjde o slavnostní průvod historických i současných tramvají. Součástí oslav jsou však i další akce – výstavy, přednášky, filmy... „Není pochyb o tom, že MHD je v současnosti tím nejdůležitějším způsobem dopravy Pražanů. Svou kvalitou a hustotou navíc patří k nejlepším systémům MHD na světě. Přeji všem Pražanům, aby si náležitě užili oslavy 140 let MHD v Praze, a mohu všem garantovat, že město bude pokračovat v další modernizaci a zvyšování komfortu pro cestující,“ uvedl na páteční tiskové konferenci Petr Dolínek (ČSSD), náměstek primátorky a pražský radní pro dopravu. DPP zřídila i speciální stránky s programem oslav. Najdete ji ZDE. Jednou z úvodních fotek je snímek zahájení stavby podzemní dráhy. Sbíječkou v lednu 1966.

    Unikátní foto z archivu DPP: Zahájení stavby podzemní dráhy v roce 1966
    Autor: www.mhd140.cz

  • 2.

    Zpátky do minulosti

    Jako vůbec první vozy MHD se po Praze pohybovaly takzvané omnibusy. Když jste se po říjnu 1829 chtěli svézt, byly vám k dispozici dvě linky, které provozoval průkopník pravidelné hromadné dopravy v metropoli Jakub Choceňský. Po něm se do omnibusů pustily i další společnosti, často se využívaly linky z tehdejších předměstí Smíchov či Karlín. A právě od Národního divadla do Karlína vyjela 23. září 1875 poprvé „koňka“ – tedy koněspřežná tramvaj. Tohle datum je považované za začátek provozu pražské MHD.

    Koňka. Tramvaj tažená koňmi. Předchůdce elektrické tramvaje
    Autor: DPP

  • 3.

    Slang dopraváků

    Jak se rozvíjela MHD v Praze, tak se s tím rozvíjel i slang dopraváků. Víte, co znamená arab, černá huba, červené prase či slepičárna? Slangové výrazy najdete na mhd140.cz. Jeden z nich přitom nedávno vzbudil pozdvižení kvůli kritice romské aktivistky, které se nelíbila kampaň na svezení se právě „černou hubou“, tzn. vozem jinak stříbrného metra 81-7171. Přezdívku dostal tenhle typ metra díky černé masce na prvním voze. Dopravní podnik se bránil tím, že jde o zažité historické označení, které nikomu dříve nevadilo.

     

    Jen tak mimochodem, arab je první vlečný vůz u třívozových tramvajových vlaků (používané do roku 1974), červené prase znamená autobus napájecí linky používaný pracovníky elektrických drah v 50. letech a slepičárna budova centrálního dispečinku městské dopravy podle někdejšího dopravního ředitele inženýra Slepičky.

    Černá huba. Slangové označení pro tento dnes již také historický typ soupravy metra
    Autor: ČTK

  • 4.

    Metro

    Jedním z hlavních symbolů pražské MHD je metro. I to zaznamenalo pořádnou proměnu. Jako první byl zahájen provoz na trase C – 9. 5. 1974 mezi zastávkami Sokolovská (dnes Florenc) a Kačerov. Zastávka Vyšehrad se tehdy ještě jmenovala Gottwaldova, zastávka Pankrác nesla označení Mládežnická. Po prodloužení této linky přibyly např. stanice Primátora Vacka, Budovatelů, Družby, Kosmonautů (dnes Roztyly, Chodov, Opatov, Háje) na straně jedné, stanice Fučíkova (Nádraží Holešovice) na straně druhé.

     

    Druhou linkou, kde byl zahájen provoz 12. 8. 1978, byla „zelená“ trasa A ze stanice Leninova (Dejvická) do Náměstí Míru. Nejmladší je pak linka B, která doplnila předchozí dvě 2. 11. 1985 v úseku Smíchovské nádraží – Sokolovská. Stanice Anděl se tehdy jmenovala Moskevská.

    Metro C: Stanice Kosmonautů
    Autor: ČTK

  • 5.

    Tramvaje na Karlově mostě i Václaváku

    Metro je z dopravních prostředků v Praze jeden z vůbec nejmladších. Před ním se jezdilo hlavně tramvají. 18. 7. 1891 byla zprovozněna první česká elektrická tramvaj a koněspřežná tramvaj se začala stávat přežitkem. Poprvé jela elektrická tramvaj na Letné, a to zásluhou Františka Křižíka. V říjnu 1905 pak začala elektrická tramvaj jezdit i na Karlově mostě! Nemělo to však dlouhého trvání, tahle trasa byla dost poruchová, a tak byl provoz ukončen již v roce 1908. Tramvajové koleje byly nataženy i do centra Prahy na Václavské náměstí.

    Tramvaje v minulosti jezdily i po Václavském náměstí
    Autor: Archiv DPP

  • 6.

    Autobusy i trolejbusy

    Odkdy má Praha autobusy? První pražská a celkově i česká linka se objevila v roce 1908 – vedla z Malostranského náměstí na Pohořelec. I tuto trasu stihly technické problémy, a tak byla zrušena již v listopadu 1909. Autobusy se však do Prahy vrátily, a tak se po pražských ulicích začali prohánět maďar, čabajka, harmonika či ištván. Samozřejmě jde o dobová označení různých typů vozů.

     

    Praha však měla svého času i trolejbusy! První linkou byla trasa od vozovny ve Střešovicích směrem na Bořislavku přes Šáreckou ulici až ke kostelu sv. Matěje, kde vznikalo nové sídliště Baba. Provoz tam byl zahájen v srpnu 1936, nedlouho po Hitlerově olympiádě v Berlíně. Po lince jezdily trolejbusy české výroby Škoda 1 Tr, Tatra T 86 a Praga TOT. O trolejbusy pak Praha přišla v říjnu 1972. 

    Praha měla i své trolejbusy
    Autor: ČTK

  • 7.

    Lanovkou (nejen) na Petřín

    Nejen studenti a zamilovaní využívají dnešní lanovku na Petřín. Vůbec první pozemní lanová dráha však vedla od května 1891 na Letnou. Ta petřínská zahájila provoz o necelé dva měsíce později.  

    Historické foto lanovky na Petřín
    Autor: ČTK

    Lanovka na Petřín
    Autor: ČTK

  • 8.

    Pražské přívozy

    Benjamínkem mezi dopravními prostředky zařazenými do pražské MHD jsou přívozy. Některé jsou celoroční, jiné sezonní. Do Pražské integrované dopravy patří od roku 2005. Jinak jsou ale přívozy spjaté s Vltavou odpradávna. Naposledy křtila nový přívoz z Holešovic do Karlína (proto označení HolKa) primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

    Video
    Video se připravuje ...

    Selfie z Prahy: Hrobku nabízejí jako byt. A nový přívoz nezvládá nápor davů Matěj Smlsal, Matěj Šrám, David Vaníček

    Adriana Krnáčová pokřtila nový pražský přívoz v Holešovicích
    Autor: Blesk - Matěj Smlsal

  • 9.

    Politici v MHD

    S otevíráním řady novinek v pražské MHD je spjatý samozřejmě i zájem politiků. Komunistické papaláše nevyjímaje. Slavnostní zahájení provozu různých částí či stanic pražského metra si nenechal ujít ani Gustáv Husák, který do pražského metra pozval i Leonida Iljiče Brežněva.

    Hustáv Husák a Leonid Iljič Brežněv v pražské podzemce
    Autor: ČTK

    V moderní české historii si pak nejednu pásku přestřihl primátor Pavel Bém, za jehož vlády nad Prahou však spatřila světlo světa i ona mýty opředená nejdražší lítačka v republice Opencard.

    Václav Klaus při zahájení provozu trati Hlubočepy–Barrandov
    Autor: ČTK

    Když byla v listopadu 2003 zprovozněna tramvajová trať rychlodrážního charakteru z Hlubočep na Barrandov, nechyběl v tramvaji ani tehdejší prezident Václav Klaus. MHD se však čas od času svezou i nadlidé z parlamentu. Třeba Miroslav Kalousek. Jde však především o období před volbami.

    Miroslav Kalousek a Karel Schwarzenberg v tramvaji
    Autor: TOP 09

  • 10.

    Filmaři a natáčení

    I na celebrity v pražské MHD čas od času narazíte. Někdy dokonce hollywoodské. Provoz ve stanici metra Anděl narušilo v roce 2013 natáčení snímku Child 44 (Dítě číslo 44) režiséra Daniela Espinosy, které produkoval jiný slavný režisér Riddley Scott a zahráli si v něm třeba Tom Hardy a Gary Oldman.

    Anděl proměnili filmaři na dvě noci v Moskvu
    Autor: Blesk - David Malík

  • 11.

    Bezdomovci

    Mnohem častější než celebrity jsou však v pražské MHD různé prapodivné existence. Na bezdomovce je Praha zatím krátká, i když se navrhovalo již několik řešení. Bojoval s nimi i tehdejší primátor Tomáš Hudeček (tehdy TOP 09), který chtěl dostat bezdomovce z MHD založením zvláštního týmu, pohybujícího se v tramvajích i metru. Čas od času pak bezdomovci nebo třeba feťáci jsou ohrožením nejen pro cestující, ale i samotné řidiče autobusů.

  • 12.

    Divnolidi v MHD

    Vedle klasických bezdomovců však linky pražského MHD brázdí i řada jiných prapodivných existencí, divnolidí, kteří dostali svůj prostor již i na sociálních sítích. Jednou z jejich nejznámějších zástupkyň je paní Julča z metra, která má právo sedět. Pořádně ji vytočila paní, která na sedačku vedle sebe položila tašku. Nadávek rázem v zaplněném vagonu metra létalo požehnaně. Z paní Julči se však stala celebrita. Letos v květnu nechyběla ani při oslavách na ruské ambasádě.

  • 13.

    Maléry a problémy MHD

    Jeden malér, kvůli kterému jsou u soudu popotahováni někdejší hlavní úředníci z magistrátu včetně dvou exprimátorů Bohuslava Svobody a Tomáše Hudečka, již byl zmíněn. Jde samozřejmě o Opencard a smlouvy s ní spojené. Kvůli licenci na provozování Opencard musela současná primátorka Adriana Krnáčová řešit i to, zda se do pražské MHD opět nevrátí záplavy papírových kuponů. Označovače na jízdenky se přitom v pražské MHD objevily v polovině 70. let. Dlouhou dobu se platilo jedno základní – 1 Kčs. Metrem se první roky jeho provozu jezdilo bez lístků, muselo se ale projít skrze mincovní turnikety. Nemalým problémem pro pražskou MHD pak byl a je vodní živel. Celkem 18 stanic metra zatopily ničivé povodně v roce 2002, způsobily tam škody za 7 miliard.

    Povodně 2002: Zastávka tramvají a stanice metra Vltavská
    Autor: ČTK

  • 14.

    Za oponou MHD

    Pražská MHD přitom má odnedávna dalšího nového maskota – jde o populární mazací tramvaj T3, na sociálních sítích sdílí tisíce lidí fotky s ní. Mazací tramvaj má pak na Facebooku i svůj vlastní profil. Tahle technická vymoženost přitom připomíná, že za oponou MHD se občas dějí věci oku běžného pasažéra skryté. Své čistící soupravy, soupravy pro mytí tunelů či obří vysavač TVS 30 má i pražské metro. Vedle toho se o provoz na kolejích pražské MHD starají i nejrůznější vozy pro spravování a údržbu kolejnic.

    S mazací tramvají, novým „objevem“ pražských ulic, se fotí stále více lidí.
    Autor: Mazací tramvaj na FB

  • 15.

    Budoucnost MHD

    Metro denně v Praze přepraví přes 1,5 milionu lidí a ambice má ještě vyšší. Jako základní stavební kámen pražské MHD se má dále rozrůstat. Slavnostní otevření prodloužené linky A má již za sebou. I když se neobešla bez problémů a nevede na letiště, jak si mnozí přáli. Nyní se však pozornost začíná opět upínat k jinému projektu – zcela nové lince D. Měla by vést ze stanice Náměstí Míru do Depa Písnice a v plánu je, že projede celkem 10 stanicemi, kam patří i Náměstí Bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice. vede tak přes velkou část Prahy 4, otázkou ale je, na jaké další výročí se jí Praha dočká.

     

    Historická primátorská tramvaj
    Autor: ČTK
    Julča z metra se stala po svém výstupu v pražském metru celebritou
    Autor: Facebook

    „Více než 3 miliony lidí, kteří denně využívají pražskou MHD, nás zavazují k tomu, abychom naše služby dále inovovali, modernizovali a snažili se o maximální pohodlí našich cestujících. Chtěl bych všem cestujícím, ať už jezdí metrem, tramvají nebo autobusem, poděkovat a zvu všechny příznivce MHD, aby 140. výročí oslavili společně s námi,“ uvedl na dnešní tiskovce generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš.

    Video
    Video se připravuje ...

    Selfie z Prahy: Problém s Wi-Fi v nové tramvaji. A proč si město pronajalo ovce? Matěj Smlsal, Matěj Šrám, David Vaníček

Diskuse k článku Přidat názor
Počet komentářů: 2

ruudazvostravy: Holt f Práglu bilo dycki blaze,akonrát,že pr*dcat kchůrvi višlo skrátka draze.

(12. 09. 2015 23:42)
Zobrazit celou diskusi
Články odjinud
VYHLEDAT VÝSLEDKY Načítám
Video se připravuje ...

Dnešní horoskopy