"S takovými komplikacemi, jaké panují okolo pražského tunelu Blanka, jsem se za více než čtyřicet let ve stavařině nesetkal. Celé je to podezřelé, jako by někdo chtěl, aby tunel nešel do provozu," řekl v rozhovoru pro Reflex Jiří Bělohlav, šéf Metrostavu. Tey firmy, která vysoutěžila stavební část tunelu Blanka. Technologickou část však Praha svěřila jiným firmám. "Někdo jiný zase získal zakázku na dráty a vzduchotechniku. Takže jestli já vnímám nějaké poučení z Blanky, pak to, že příště by měla stavba být v jedněch rukou, aby se nikdo nemohl stále vymlouvat," uvedl Bělohlav s tím, že v Blance nyní mají jen hlídače, kteří "honí skejťáky, co se tam prohánějí po večerech". Ne nadarmo se Blance říká nejdražší skatepark na světě.

Expert: Síť kabelů v Blance je technologická šílenost

Bělohlav přitom tvrdí, že se tunely mohlo jezdit už na podzim 2013, a podivuje se právě nad problémy s kabely, které oddálily otevření Blanky. Těsně před otevřením se přišlo na to, že kabely poškodila velká voda v roce 2013. Jenže o tom, že do Blanky teče, se vědělo! Potvrdil to v rozhovoru pro Interview ČT 24 i současný šéf dopravy Dan Ťok. "Už rok a půl se ví, že je problém s kabely a se zatečenou vodou v Blance a že to nikdo neřešil. To si myslím, že je chyba a že se k tomu měl někdo před rokem a půl postavit čelem," řekl ČT ministr dopravy.

"S těmi údajně vadnými kabely je to hodně podivné. Celý tunel je vyspádovaný, takže se asi počítalo, že tam nějaká voda poteče a následně bude odčerpávána pryč. Neříkejte mi, že se tomu nepřizpůsobily instalace," zlobí se v Reflexu šéf Metrostavu. Kabely v Blance označil Bělohlav za "technologickou šílenost". "Když vjedete do Blanky a zrovna je všechno rozsvícené, připadáte si jako na matějské pouti. Na každém metru něco svítí a bliká – to v žádném tunelu na světě neuvidíte," upozorňuje. "Tunel Blanka je protkaný sítí kabelů, které celý provoz jenom komplikují. Je to dobré akorát k tomu, aby se někdo mohl vymluvit, že systém nefunguje. Cítím za tím objednávku, aby se to celé nerozjelo," dodal pro Reflex Bělohlav.

Pošvářová: Protahují to kvůli penězům?

Podobnou domněnku vyslovila i Miloslava Pošvářová, bývalá ředitelka kontroly silnic a dálnic na ŘSD, kterou však z Ředitelství silnic a dálnic za podivných okolností vyhodili. "Je tady autorský dozor, je tady stálý technický dozor, to znamená, že jsou tu lidé, kteří trvale každý den provádí kontrolu té stavby. Připadá mi absurdní, aby těsně před otevřením se zjistily takové vady. Myslím, že jsou to zástupné problémy. Z nějakého důvodu se protahuje uvedení tunelu do provozu," sdělila Pošvářová svou domněnku divákům internetové televize DV TV, když se s moderátorem Martinem Veselovským procházeli přímo uvnitř Blanky.

"Ten důvod může být jaký?" ptal se Pošvářové moderátor. "Peníze, třeba," uvedla kritička kvality českých komunikací. "Aby bylo potřeba vynaložit větší peníze?" reagoval Veselovský. "Další peníze. To je domněnka, není podložená, ale myslím si, že není možné, aby se objevily tyto záležitosti bezprostředně před otevřením," dodala Pošvářová, která však v tunelu upozorňovala i na objevující se trhliny. "Teď by se podle mého názoru měl celý tunel projít a zjistit, jaké jsou tady ještě další poklady z hlediska technických vad," dodala Pošvářová v DV TV.

Video
Video se připravuje ...

Krnáčová: Na debilech v Blance trvá, za tunel nevylučuje arbitráž David Vaníček, Jan Jedlička, Lukáš Červený

Fotogalerie
11 fotografií