Chybějící úsek vnitřního okruhu na severovýchodě metropole bude měřit 11 kilometrů. Minulé vedení magistrátu nechalo původní projekt dostavby upravit tak, aby z větší části vedl tunely. Nově mají tvořit asi 8,5 kilometru z celkové trasy, k tomu je nicméně nutné upravit dokumentaci.

Dostavba se bude skládat ze tří části. První 2,4 kilometru dlouhá naváže na Pelc-Tyrolce na tunel Blanka a povede do Libně na křižovatku U Kříže, dokumentaci pro ni zpracuje PUDIS za asi 32,6 milionu korun. V úseku z Balabenky do Strašnic zajistí projekční práce za zhruba 130,1 milionu korun sdružení firem Satra a Mott MacDonald CZ. Třetí stavbou pak bude bude 2,1 kilometru dlouhá Libeňská spojka, která propojí Balabenku s D8. Tu bude projektovat Metroprojekt.

Vedení města spolu s úpravami již hotové dokumentace pro územní řízení zadalo dosavadním projektantům i vypracování projektu pro stavební povolení. Magistrát chce totiž místo odděleného územního a stavebního řízení získat povolení jen jedním povolovacím procesem, což umožnil nový stavební zákon. Z časových a finančních důvodů město také zadalo práce bez soutěže prostřednictvím takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBÚ). I tak trvalo zadání od schválení zastupitelstvem do dnešního rozhodnutí radních tři čtvrtě roku.

Magistrát je v časové tísni, protože vláda novelou zákona vyřadila vnitřní okruh ze seznamu výjimek, u kterých je možné prodlužovat posudek vlivu na životní prostředí EIA. Ten tak magistrátu vyprší v říjnu roku 2027 a do té doby musí mít alespoň nepravomocné stavební povolení, nebo bude nutné proces EIA zahájit znovu, což by znamenalo roky zdržení.

Změna územního plánu

Zastupitelé města již letos v květnu schválili změnu územního plánu, která je pro dostavbu okruhu nutná. Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) se opakovaně vyjadřuje v tom smyslu, že na zaplacení dostavby bude město potřebovat peníze od státu. Poslední zveřejněný odhad nákladů je 113 miliard korun bez DPH, za poslední dva roky vzrostl o asi 20 miliard. Město chce také zkusit prosadit ve Sněmovně změnu zákona, která by opět umožnila prodloužit posudek EIA.

Městský nebo také vnitřní okruh staví město ze svých zdrojů. Funguje v úseku z Pelc-Tyrolky tunelem Blanka směrem na Prahu 6 a 5 a Strahovským tunelem a Mrázovkou k Barrandovskému mostu a dále po Jižní spojce. Na východě města končí Štěrboholskou radiálou. Uvnitř okruhu žije zhruba půl milionu obyvatel. První část okruhu začala fungovat v 80. letech minulého století, naposledy byl v září 2015 otevřen tunelový komplex Blanka.

Fotogalerie
10 fotografií