Je tomu 150 let, co se rozjela první hromadná doprava v Praze. Prvním takovým dopravním vozem byla pražská koňka, tedy vozy tažené koňmi. Tato linka vedla od Národního divadla až na Palackého náměstí. Trasa měla trvat 25 minut, avšak nejednou se stalo, že jízda zabrala i 45 minut. Kočí rádi počkali na dobíhající pasažéry, protože věděli, že dostanou za odměnu tuzér. O tuzéry se pak dělili s výpravčími, protože ty měly často větší hodnotu než jejich samotný plat.

Když se koňka osvědčila, začalo se uvažovat o modernější dopravě. Na přelomu 19. a 20. století vyjely do ulic první elektrické tramvaje. Ty byly rychlejší, spolehlivější a staly se symbolem města. Jak připomněl technický ředitel Jan Čurovský: „Naši předchůdci stavěli tramvaje i do míst, kde zástavba ještě nebyla. Dnes naopak dopravní infrastruktura často dohání už vzniklé čtvrti.“

Velkým mezníkem byly také autobusy. Poprvé se objevily už v roce 1908, jejich provoz ale nebyl jednoduchý. Řidiči tehdy museli zvládnout jízdu bez posilovačů řízení a se složitými převodovkami. „Ta práce řidiče autobusu opravdu nebyla jednoduchá,“ vzpomněl dopravní ředitel Jan Barchánek. „To, co máme dnes, automatické převodovky a posilovače, tehdy vůbec neexistovalo.“ Přesto se autobusy staly nepostradatelnou součástí městské dopravy.

Své místo si v historii vydobyly i trolejbusy. V Praze se poprvé objevily v roce 1936 a vydržely do 70. let. Pak je vytlačily levnější autobusy, dnes se však trolejbusy vracejí. Jsou ekologické a zvládají náročné kopce. Již příští rok se můžeme dočkat hned tří nových linek a v dalších letech by měly přibýt i další tratě.

Samostatnou kapitolou je metro. První linka C byla otevřena v roce 1974, i když první zmínky o podzemní dráze se objevily už v roce 1939, kdy sovětští experti označili metro za budoucnost Prahy. Dodnes patří k páteři dopravy. Nová linka D nabídne zcela nové řešení. Každá stanice bude definována uměleckým dílem. Architektka Anna Švarc k tomu říká: „Každá stanice linky D bude mít své vlastní umělecké dílo. A také se chceme vrátit k původní kráse stanice Můstek, aby zůstala velkorysou městskou stavbou.“

Pražská doprava zažila i těžké chvíle. Největší zkouškou byly povodně v roce 2002, kdy voda zaplavila velkou část metra a doprava musela být improvizovaně nahrazena. „Pamatuju si, že ani služební mobil jsem tehdy neměl,“ vzpomíná Petr Malík. „Informace jsme šířili jen papíry a mapami. Dnes by to bylo nemyslitelné. Všichni jsme zvyklí na mobilní aplikace a online odjezdy.“

Oslavy 150 let MHD vyvrcholily komponovaným programem složeným z archivních záznamů i rozhovorů s odborníky a pamětníky. Nechyběly vzpomínky na koňky, první tramvaje ani plány do budoucna. Závěr patřil slavnostnímu okamžiku, rozkrojení dortu.

Video
Video se připravuje ...

Zakončení oslavy 150 let hromadné dopravy, program s hosty Blesk.cz - Robert Klejch

Fotogalerie
18 fotografií