Výstava děl Ronyho Plesla je pomyslně rozdělena do dvou celků. Prvním z nich je benátská instalace, kterou v rámci sedmiměsíčního trvání Biennale Arte 2022 zhlédlo v kostele Santa Maria della Visitazione v italských Benátkách téměř sto padesát tisíc návštěvníků.

„Architektura tohoto raně renesančního kostela na nábřeží benátské čtvrti Dorsoduro, jeho světelné kvality i vodní element výrazně ovlivnily podobu uměleckého díla,“ vysvětluje kurátorka výstavy Lucie Drdová.

Do benátského kostel Plesl umístil tři křišťálové kmeny stromů v bílé barvě, které mají symbolizovat jakési hledání cesty v současném složitém světě. Čtvrtý kmen je pak vyroben z uranového skla, které je nazelenalé a ve tmě září. To bylo umístěno k oltáři. Všechny čtyři objekty jsou nyní k vidění v Museu Kampa a je to také to první, co návštěvníci z výstavy uvidí.

„Jedná se otisky reálných stromů, každý ten objekt je vevnitř dutý, i tak váží asi tři čtvrtě tuny. Navíc takhle velké skleněné objekty dokáže vyrábět pouze jedna firma na světě, a to sklárna Jirky Šína v Bělé pod Bezdězem. Teď dokonce budeme kupovat ještě větší pec, zhruba pětimetrovou, kterou chceme nabízet sochařům z celého světa,“ řekl Plesl.

V Museu Kampa od dubna do července vystavuje i známý designér Rony Plesl, který zde představí svoji tvorbu pro loňské Bienále v Benátkách i poslední novinky
Autor: Veronika Foltová

Surrealistický herbář

Další část výstavy představí poslední Pleslova díla. „Je to opravdu to nejnovější, co jsem vytvořil. Některé věci musí chladnout v peci opravdu dlouho, poslední kusy jsem přivezl včera večer, tedy ihned poté, co jsem je z pece vytáhl,“ vysvětluje umělec. Tato část výstavy je takový surrealistický herbář, který tvoří jak křišťálové květy, tak Pleslovy kresby.

„V prvním patře se pak nachází soubor nářadí. Scenérie sekyr zaťatých do šestihranných špalků společně s kladivy na poličkách a ve vitrínách jsou naopak vyjádřením pomíjivosti, respektive zásahu člověka přírody a snahy si ji podmanit,“ vysvětluje kurátorka.

Pomíjivost akcentuje i to, že některé části jsou vyleštěné, některé matné a na některých zůstaly i zbytky sádry z jejich výroby,“ doplňuje kurátorka. Jedno z děl je k vidění i na terase, kde je na speciální konstrukci zavěšená růže z uranového skla, která bude v noci světélkovat nad Prahou.

V Museu Kampa od dubna do července vystavuje i známý designér Rony Plesl, který zde představí svoji tvorbu pro loňské Bienále v Benátkách i poslední novinky
Autor: Veronika Foltová

Pocta Sekalovi

Ještě o patro výš je pak k vidění další nová výstava, která vznikla u příležitosti stého výročí  od narození sochaře Zbyňka Sekala. Ta prezentuje Sekalovu tvorbu vzniklou od čtyřicátých let do roku 1970, tedy v období před umělcovým odchodem do exilu.

Mapuje důležité etapy Sekalovy tvůrčí cesty, od kreseb z koncentračního tábora, přes raná poválečná díla až po první skládané obrazy. Výstava neopomíjí ani Sekalovu překladatelskou práci a návrhy knižních obálek. V rámci širšího dobového kontextu klade důraz na autentické vztahy Zbyňka Sekala s jeho generačními souputníky, zejména s Mikulášem Medkem. Ty jsou připomenuty jednak Medkovým portrétem Zbyňka Sekala a jednak vzájemnou korespondencí.

Video
Video se připravuje ...

V Museu Kampa vystavuje známý designér Rony Plesl Veronika Foltová

Fotogalerie
44 fotografií