Pandemie koronaviru kulturní instituce zasáhla velmi zásadně, uzavřené či s výrazně omezenou návštěvností byly téměř poslední dva roky. Jiné to nebylo ani v Museu Kampa, které se nachází v Sovových mlýnech. Aby toho nebylo málo, loni v červenci vypukl v technické místnosti muzea požár a sotva muzeum otevřelo, už muselo kvůli opravám po požáru znovu zavírat.

Škoda na majetku se vyšplhala k deseti milionům korun, škody na uměleckých dílech byly okolo dvou až tří milionů. Obrazy sice plameny přímo nezasáhly, poškodil je ale toxický kouř, takže musely být pečlivě zrestaurovány. Nejsmutnější ale je, že opravy technického zázemí muzea stále nejsou dokončené, což komplikuje především fungování vzduchotechniky, která je pro každou výstavní síň naprosto nezbytná.

Když se Museum Kampa po lockdownu letos na jaře otevřelo, předpokládalo se, že lidé vezmou výstavní síně útokem. „Bohužel se tak nestalo. Osobně mám pocit, že pandemie pozměnila myšlení lidí. Doba, kterou jsme strávili na home office, objednávali si jídlo z restaurací domů a na výstavy koukali online, byla velmi dlouhá a myslím, že značná část lidí takto funguje i nyní. Krátce po otevření chodily do muzea pouze jednotky lidí, měli jsme strach, abychom vůbec přežili,“ říká předseda správní rady Nadace Jana a Medy Mládkových Jiří Pospíšil.

Lidé se naštěstí postupně otrkali a kulturní instituce začali navštěvovat více. „Rozhodně nám pomohla výstava Jiřího Šalamouna, kterého veřejnost zná především díky výtvarnému ztvárnění animované postavičky Maxipsa Fíka. Návštěvnost se opravdu výrazně zvedla, a my tak můžeme fungovat dál. Velmi úspěšná jsou i divadelní představení, které pořádáme na nádvoří Sovových Mlýnů, jak loňská Meda, tak letošní Werich jsou velmi populární a bývají vyprodaná,“ pochvaluje Pospíšil.

Rozšiřování sbírek

I když byl poslední rok a půl pro muzeum náročný, Nadace Jana a Medy Mládkových se stále snažila pokračovat v odkazu paní Medy a rozšiřovat své umělecké sbírky.

„Meda Mládková za svůj život nashromáždila neuvěřitelná díla od předních českých autorů, jako byl třeba Kupka, my se snažíme v jejím dílu pokračovat. Sbírky Musea Kampa se tak snažíme doplňovat o současníky Medy Mládkové, tedy autory 2. poloviny 20. století. Mnoho z nich po roce 1968 emigrovalo a jejich díla nejsou často v Čechách tolik známá, to se snažíme změnit,“ vysvětlil Pospíšil. Muzeum se tak může pyšnit mimo jiné i významnou sbírkou děl sochařů Radoslava Kratiny, Tomáše Rajlicha nebo Jiřího Hilmara.

Připravované výstavy

Museum Kampa nezahálí ani v přípravách na novou výstavní sezónu. Na podzim se Pražané mohou těšit hned na několik zajímavých výstav. „Jednou z nich bude výstava malíře, grafika a sklářského výtvarníka Vladimíra Kopeckého. Tuto výstavu pořádáme na oslavu jeho životního jubilea, letos pan Kopecký oslaví 90. narozeniny. Myslím, že mohu říct, že naše muzeum má největší sbírku děl pana Kopeckého v celé České republice,“ říká Pospíšil.

Další výstava bude věnovaná blízkému příteli Medy Mládkové Jiřímu Kolářovi, který se proslavil především díky svým kolážím. „Velmi významnou sbírku koláží pana Koláře má Pražská plynárenská, proto plánujeme tuto výstavu uspořádat dohromady. Díla Jiřího Koláře jsou velmi oblíbená, aby také ne, je to jeden z mála českých umělců, který vystavoval v new yorském Guggenheim Museu,“ uzavřel Jiří Pospíšil.

Video
délka: 00:36.16

Maxipes Fík Redakce Blesk

Fotogalerie
34 fotografií