„Kde jsi byl?“ „V divadle.“ „A ve kterém?“ „No, doma.“ Zdá se vám tento dialog absurdní? I sebevětší absurdita se může stát skutečností. A to díky unikátnímu projektu, který ve světě nemá obdoby.

Divadlo do domu

Brejlando představuje ojedinělý projekt. „Jde o něco mezi filmem, divadlem a snem,“ vysvětluje Štěpán Kleník, spolumajitel Brainz Studios. V zásadě se jedná o divadelní inscenace, které nasnímá panoramatická kamera přímo z jeviště divadla. Divák si pak z pohodlí domova představení pustí pomocí speciálních brýlí na virtuální realitu.

Divák je doslova vtažený do hry a očekáváme z toho silný, intenzivní zážitek, kdy divák do děje skutečně vplyne,“ vysvětluje Kleník s tím, že herci na kameru provádí nejrůznější interakce. „Výsledek umožňuje něco, co žádná jiná technologie, kterou znám, divákovi neumožňuje. Umožňuje totální vhled ve smyslu ponoru mezi herce. Divák se cítí, že je součástí dění,“ doplňuje Petr Štědroň, ředitel divadla Na zábradlí.

Známé scény

Právě divadlo Na zábradlí je jedním z několika divadel, které se projektu zúčastní. Ta další například budou – Švandovo divadlo, divadlo na Vinohradech, divadlo Pod Palmovkou, divadlo Minor či Městská divadla pražská. „Praha zřizuje deset příspěvkových divadel, avšak ne každé z nich se hodí na tento formát,“ podotkla radní hl. m. Pro oblast kultura Hana Třeštíková (Praha Sobě).

První inscenací jsou Hamleti z Divadla na Zábradlí, další inscenace budou z divadla Minor. Věříme, že další představení budou přicházet a že divadelních her bude v nabídce čím dál více,“ dodala radní.

Pro diváky, kteří děj vybraných představení znají, by se přitom mělo jednat o nový zážitek. Inscenace byly přepracovány pojetím i dekoracemi, a byly také kráceny. Zatímco v divadle by si člověk užil zhruba dvouhodinové představení, ve virtuální realitě má divák možnost kochat se nevšední technologií a umem herců zhruba hodinu. A do budoucnosti se nemusí jednat jen o divadla, při představení projektu zazněla i možnost konání koncertů.

Popření všech pravidel

Nejen pro diváky je celkový koncept novum. Také pro herce bylo obtížné si zvyknout. „Tato kamera popírá všechna pravidla, se kterými se jako herci setkáváme,“ přiblížil herec divadla Minor Petr Stach, známý třeba z filmu Hořící keř. „Každý režisér nabádá, aby herci nekoukali do kamery, v divadle zase aby nepomrkávali do obecenstva, a tady naopak nás režisér vybízí, abychom po kameře pomrkávali, abychom vůči ní byli interaktivní. Což není tak jednoduché, protože nevíme, kdo se na nás kouká, a jak na nás reaguje.“

Obdobně hovořila i zpěvačka a herečka Monika Načeva, která působí v další takto upravené inscenaci – Perníkové chaloupce divadla Minor. „ Představovala jsem si, že místo kamery sedí dítě. Během hry jsem se lépe vžila do role, protože když nemluvím, mohu chodit po divadle a mohu s tím robotíkem alias dítětem komunikovat. To mě hodně bavilo a bylo to celkem nevšední,“ svěřila se.

Takto se snímalo představení Perníková chaloupka divadla Minor v rámci projektu Brejlando.
Autor: Jan Čermák

Jak to funguje?

Předprodej vstupenek skrze kulturní portál GoOut byl zahájen 25. března. „Máme zakoupenou už první vstupenku,“ potěšilo Lukáše Jandače, který je obchodním ředitelem portálu. První inscenace je přitom naplánovaná na 29. březen a půjde o představení Hamleti divadla Na zábradlí.

„Rozhodli jsme se k formátu přistoupit v tom, že zážitek pro diváky začne jako při klasickém divadlu,“ vysvětluje Robin Pultera, spolumajitel Brainz Studios. „Vyberou si inscenaci, vyberou si vstupenku na den, kdy se představení koná, ale v den konání se nevydají do divadla, ale náš brejlandí kurýr jim na základě uvedených údajů přiveze tašku s balíčkem až do pohodlí domova.“

V balíčku se budou nacházet brýle pro virtuální realitu nejmodernější generace. „Jejich ovládání je za pomocí jednoho tlačítka. Bude k nim manuál a na webu bude i video, které nezkušeným uživatelům vysvětlí co a jak,“ dodává Pultera.

Brýle by měly mít baterii, která zaručí jejich zhruba dvouhodinovou výdrž - to pro případ, že by si divák chtěl představení užít znovu, nebo že by jej chtěl shlédnout někdo jiný z rodiny. Součástí balíčku by také měl být napájecí adaptér. „Doporučujeme ale objednat si v takovém případě dvoje brýle, protože ta zkušenost je pak stejná, jako z jakéhokoliv divadelního představení, které lze navštívit ve dvojici, a lze o něm diskutovat,“ uvažuje Kleník.

Jen na území Prahy

Cena za jejich zapůjčení – a tedy cena za divadelní představení v rámci projektu Brejlando vyjde na 599,-Kč. Za dvoje brýle pak zájemci zaplatí 1099,- Kč. Půjčit si je lze na jeden den, druhý den po představení si pro ně přijede kurýr a brýle s veškerým náčiním posléze podstoupí standardní dezinfekční proceduru.

Dovážet se budou pouze na území hlavního města, a to i z důvodu momentálního zákazu cestování mezi okresy. Zda tomu tak bude i poté, co tento zákaz přestane platit, je podle obchodního ředitele GoOutu nejisté.

Na prahu nového divadla?

Tvůrci projektu se veskrze shodují, že ačkoliv je Brejlando odpovědí na koronavirovou situaci, neznamená to, že s odchodem pandemie projekt skončí. „Jsme v situaci, kdy jsou divadla zavřená, a Brejlando tak může přinést kulturní občerstvení. Nicméně věříme, že projekt bude nedílnou součástí kulturní nabídky i poté, co se diváci budou moci vrátit zpátky do divadel,“ myslí si Třeštíková. Podle ní může třeba zájemcům zprostředkovat divadelní představení, která jsou dlouhodobě vyprodaná.

A že by se mělo jednat o konkurenci klasickým divadlům si nemyslí ředitel divadla Na zábradlí. „Zážitek je naprosto jiný, syntetický v mnoha ohledech. Přináší mnohem více vjemů, než divadlo, zároveň ale nepřináší blízkost, jako skutečné divadlo,“ uvedl Štědroň s tím, že se odlivu živých diváků z hledišť neobává.

Video
délka: 01:00.36

Takto se snímalo představení Hamleti divadla Na zábradlí v rámci projektu Brejlando. Jan Čermák

Fotogalerie
31 fotografií