Ve své době snad neměl konkurenci! Právě tento exemplář, MiG-15bis SB Fagot B, 3255 s číslem 613255, byl vyroben 19. května 1956. „To letadlo třeba prohánělo Američany v korejské válce,“ prozradil Blesku jeden z jeho pilotů, Oldřich Pelčák (73).
V Leteckém muzeu ve Kbelích stál od roku 1985, tři roky po svém posledním letu. Byl však vystavován ve venkovních expozicích a i to se na něm podepsalo. Letos tak stroj prošel půlroční úpravou. Vojenský technický ústav musel provést odmaštění letounu, renovaci krytu kabiny, rekonstrukci zbraňových systémů a samozřejmě také znovuoznačení státními znaky. Ve čtvrtek byl slavnostně předán a už dnes ho mohou vidět první obdivovatelé.

Stavba prvního prototypu stíhačky I-310 poháněné britským motorem Rolls-Royce Nene I začala na jaře 1947, poprvé startovala ve stejném roce 30. prosince. Následně bylo rozhodnuto o její sériové výrobě, již s motorem RD-45 a pod označením MiG-15. Výroba MiGů 15 v Československu začala roku 1952 v Letovu a později také Aeru Vodochody. U nás se postavilo 821 letounů MiG-15 a 620 kusů MiG-15bis.

Oldřich Pelčák (73), plukovník ve výslužbě, se na tomto letadle vyučil v pilotní škole v Košicích. Létal na stroji čtyři roky, poprvé v roce 1964. „V době svého vzniku to byla světová jednička,“ prozradil Blesku pyšně Pelčák.
„Spousta pilotů na jeho předchůdcích zahynula i kvůli technickým mouchám, ovšem tenhle model byl vynikající. Tento letoun se používal ke stíhání v případě, že chtěl někdo v totalitním Československu uniknout nebo vniknout na naše území vzdušným prostorem,“ dodal Pelčák.
MiG-15bis 3255 v číslech
* 10,8 metru rozpětí křídel
* 10,86 metru délka letounu
* 3740 kg hmotnost prázdného letounu
* 5 641 kg maximální vzletová hmotnost
* 1075 km/h maximální rychlost
* 1680 km dolet letounu