V části stanice metra Jinonice se už od 1. listopadu pohybují dělníci, zatím strhávají skleněné obklady. Zastávka se opravuje hlavně kvůli zatékání a dlouhému stáří – bez větších oprav funguje od roku 1988. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) přistoupil k nezbytné rekonstrukci z důvodu masivních průsaků podzemní vody a degradaci odvodňovacích systémů a nosných systémů obkladů. Metro Jinonice se tak dočká nového odvodňovací systému.

„V první fázi provádíme především demontáž obkladů a podhledů. Pro druhou etapu prací pak bude stanice od 7. ledna do 7. srpna pro cestující vyloučena z provozu a vlaky metra budou stanici v obou směrech projíždět,“ uvedl pro Blesk.cz technický ředitel DPP Jan Šurovský.

Strach o skleněné tvarovky

„Jsme si vědomi historické a architektonické hodnoty obkladů stanice skleněnými tvarovkami z dílny sklářského umělce Františka Víznera. Těší mě, že se ve spolupráci s DPP, projektantem a architektem podařilo navrhnout řešení, které v maximální možné míře zachová původní obklad a tím i ráz celé stanice,“ vysvětlil náměstek pražské primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek (ČSSD).

„Sdílíme obavy odborné veřejnosti, že probíhající rekonstrukce nevratně poškodí architektonicko-umělecké hodnoty této stanice, a to mnohdy nejspíše zbytečně a navíc draze. Stejně jako v případě stanice Národní třída. Nejde tudíž jen o estetiku, ale také otázku hospodaření Dopravního podniku, relevantnosti vnitřních norem a výběru dodavatelů,“ říká architekt Petr Kučera.
V zastávce směr Černý Most jsou skleněné obklady již odmontovány.
Autor: Michaela Lišková
Zastaralých stanic metra je po Praze mnoho a kromě linky B je v katastrofálním stavu také linka A. Podle Šurovského by se měly takto rekonstruovat jedna až dvě stanice ročně. Další plánovanou rekonstrukcí projde stanice Skalka a Dejvická. Do budoucna by také mělo jít o další stanice trasy A jako Želivského, Jiřího z Poděbrad nebo Flora. Přednost ale zatím dostaly Jinonice kvůli stále většímu zatékání. 

Fotogalerie
17 fotografií