„Chci, aby DPP byl vlajkovou lodí v používání moderních technologií a nových postupů, které v tomto případě poskytnou unikátní osivo, které bude odolné i v extrémních podmínkách provozu a celoročních změn počasí. Věřím, že se nám podaří získat téměř bezúdržbové a stálezelené tramvajové pásy,“ uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr(Praha Sobě).

Projekt Genofondy pro města a krajinu má několik částí. Chce vytipovat odolné odrůdy rostlin nasbíraných ve zmíněném programu konzervace genofondu. Další je výzkum odolnosti v komorách výzkumného ústavu, kde jim vědci budou simulovat extrémní podmínky. „Paralelně s tím budeme testovat nejrůznější směsi na pokusných plochách na tramvajových tratích v Praze. Každá směs musí na lokalitě zažít podmínky všech ročních období alespoň po jeden rok,“ uvedl výzkumník Vojtěch Holubec.

Testovací políčka jsou v tramvajových smyčkách Sídliště Řepy a Spořilov a u depa metra v Hostivaři. Použity byly zatím tři nové osevní směsi. Semena pochází z odolných odrůd rostlin nasbíraných na různých lokalitách v ČR v rámci Národního programu konzervace genofondu rostlin. Ve směsích budou využity i novošlechtěné odrůdy založené na materiálech původně sebraných v ČR a na Slovensku.

Zmíněné úseky budou výzkumníci za plného provozu pravidelně sledovat. Hodnotit budou výšku porostu či počet sečí nutných během vegetace. Zkoumat budou také tzv. zapojení drnu, odolnost vůči přejezdům tramvaje, sešlapu a vytrvalost jednotlivých částí porostu. Kromě toho se zaměří také na estetické hledisko.

Projekt potrvá do roku 2023 a podílejí se na něm s DPP Výzkumný ústav rostlinné výroby v Praze-Ruzyni, Zemědělský výzkum Troubsko, OSEVA vývoj a výzkum ze Zubří a Seed Service z Vysokého Mýta.