Revoluční je v tom, že nevymrští auto do vzduchu, jako u běžných svodidel. Jejich šikmý začátek často funguje jako odrazový můstek, který auto katapultuje a vůz se při tom nekontrolovaně přetáčí. Často pak končí v protisměru či vylétne ze silnice a narazí do stromu nebo viaduktu. Následkem jsou pak smrtelné nehody.

„Tato koncovka je revoluční v tom, že zamezí, aby auto najelo na svodidla jako po kolejích a také zkrátí dráhu pohybu,“ řekl Marcel Mourek z Evropské asociace bezpečnosti silnic (EABS). Nová koncovka se u silnic používá výhradně v místech u viaduktů, mostů, kde stojí stromy či kde silnice vede stromovou alejí.

„Řidiči se s ní běžně setkávají u silnic v Norsku, Švédsku, Francii i v dalších západních státech,“ dodal Mourek. Koncovka u Přimdy je jediná v celém Česku a slouží jako ukázkový bezpečnostní prvek. 

Má sice všechny certifikáty EU, ale u nás není schválena a nemůže se k cestám hromadně montovat. Když chcete takovýto prvek, aby odpovídal technickým podmínkám ministerstva dopravy a mohl se běžně u silnic používat, trvá to až na 12 let. V jiných státech EU to trvá 2 až 3 roky,“ uvedl analytik EABS Janko Ostrolucký.

Silničáři novou tlumící koncovku umožnili EABS v kraji namontovat, ale používat ji zatím nebudou. „Všechna nebezpečná místa vytipovaná s policií už máme ošetřena. Teď tam spíše děláme zdrsnění povrchu. Kdybychom chtěli tuto koncovku někam umístit, musí podnět vzejít od policie na příslušný správní úřad. Když pak rozhodne, my díl osadíme,“ řekl provozně – výrobní ředitel Správy a údržby Plzeňského kraje Radek Šíma.

VIDEO: Opilec naboural do svodidel.

Fotogalerie
8 fotografií