Šéf Správy železnic Svoboda v Hráčích o nehodách i sebevraždách: Vlak vždycky vyhraje

Video se připravuje ...
Autor: Vera Renovica - 
21. července 2025
05:00

Začínal jako výpravčí, po skoro 40 letech na dráze je generálním ředitelem Správy železnic. Hostem Hráčů byl Jiří Svoboda (55), který je rozkročen mezi projektem vysokorychlostních tratí, železničního spojení na letiště či rekonstrukcí historických dopravních budov. Přesto tvrdí, že více než vydané miliardy ho zajímají lidské životy, a naznačuje, že vlak je kolos, který bude mít vždy navrch…

Svoboda tvrdí, že odmalička nebyl žádný „šotouš“, tedy někdo, kdo by žil vlaky. Na železniční průmyslovku prý šel proto, že ho k práci v dopravě nabádal tatínek – řidič autobusu. A právě jako výpravčí zažil situace, které formují jeho priority v roli generálního ředitele Správy železnic.

„Bohužel jsem byl jednou součástí nehodové události, a když vidíte škody na životech i majetku, tak vám dojde, že nic není větší prioritou, a to i za cenu, že ty vlaky někde prostě nepojedou tak rychle,“ řekl v Hráčích.

I proto je podnik iniciátorem kampaně s názvem Budeš nám chybět upozorňující na nebezpečí číhající na tratích. Svoboda přiznává, že si není jistý, zda to něco dělá se statistikou, kde se každý rok pohybujeme zhruba na dvou stovkách úmrtí.

„Je to téma, kterým trávíme hodně času i z pohledu rozhovoru s odborníky na to, když si chce někdo sáhnout na život. To se bohužel děje velice často a ta čísla neklesají. Čím to je, na to nemám žádný názor, ale hecuji kolegy a kolegyně, abychom ty kampaně šířili dál, a vždy říkám, že by bez nich možná to číslo bylo ještě horší. Věřím, že to nějaký život zachrání, anebo mě v tom aspoň nechte,“ zůstává však optimistou.

Myslet si, že vás jen odhodí, je neobjektivní

Na dotaz moderátorky, co je největším nebezpečím na železnici, ale bez rozmyslu odpověděl, že právě kolosální dopravní prostředek, který ji brázdí.

„První pravidlo je, že ten vlak vždycky vyhraje. Myslet si, že při střetu to auto odhodí, je naprosto neobjektivní. Takže na co si dávat pozor… no nevstupovat do kolejiště, snažit se vždy chodit jinudy než přes koleje, přes přejezdy. Vždyť je to jasné. Pro mě je nepochopitelné nevšimnout si světel. To jako vjedete na červenou do křižovatky? Je to pořád to samé dokola. Plus tedy mládež, nechci se teenagerů dotknout, ale jsou nepoučitelní, viz nedávný případ (dvou mladíků, kteří se natáčeli, jak jedou na střeše vlaku – pozn. red.),“ kroutí hlavou.

Uklidňujícím faktorem je ale systém ETCS, který už má většina českých vlaků a kterým jsou opatřeny i tratě. Ten umí automaticky zabránit kolizi. „Už za to uplynulé půlroční období máme čtyři případy, kdy sehrál stěžejní roli; čili vlak začal ihned brzdit a zpomalovat. Bezpečnost se zvýšila, vyplývá to i z mojí komunikace se strojvedoucími. Dává obrovský smysl, že jsme se vydali touto cestou, byť je to nákladné a náročné na odbornost,“ říká v Hráčích šéf Správy železnic.

4 dekády na železnici

Jiří Svoboda se narodil se 14. května v Ústí nad Orlicí. Vystudoval Střední průmyslovou školu železniční v České Třebové a vzápětí v roce 1988 začal pracovat u Československých státních drah na pozici výpravčího.

Postupně se dostal do managementu Českých drah a po odštěpení tehdejší Správy železniční dopravní cesty (dnešní Správy železnice), kam přešel, byl roku 2018 pověřen jejím vedením a téhož roku pak oficiálně do pozice generálního ředitele jmenován. Je absolventem Evropského polytechnického institutu a Ústavu práva a právní vědy. Je ženatý, má dvě děti a jedno vnouče.

Chcete vědět víc o tom, jaká je budoucnost vysokorychlostních tratí (VRT) v Česku i ve světle nadcházejících voleb, co bude s mostem v Praze-Výtoni a jak Správa železnic vychází s Českými drahami, s nimiž se bude muset finančně „povyrovnat“? Pusťte si celý rozhovor!

Klikejte ve videu na témata, která vás zajímají nejvíc!

00:00 – 05:05 O oddělení SŽ a ČD a aktuálních vztazích s šéfem „drah“ Michalem Krapincem.

05:06 – 09:51 O vztazích s ostatními dopravci a o finančním vyrovnání s ČD.

09:52 – 16:54 O pravidelných jízdách vlakem z pozice šéfa železnice a o tom, s čím za ním chodí lidé.

16:55 – 21:35 O tom, zda by někdy šel do politiky, a o tom, jaký vliv měly vlády Babiše i Fialy na stav české železnice.

21:36 – 28:39 O tom, proč je pro něho bezpečnost na železnici téma číslo 1.

28:40 – 33:31 O tom, jak by mohlo střídání vlád po volbách ovlivnit výstavbu vysokorychlostních tratí (VRT).

33:32 – 38:29 O zahraniční studii popírající prospěšnost VRT a o dalších studiích a projekcích do českého HDP.

38:30 – 43:55 O spojení centra Prahy s letištěm prostřednictvím železnice, rychlosti výstavby, ceně a termínech dokončení.

43:56 – 47:23 O tom, jak pojímá svoji funkci a o nátlaku, který musí vyvíjet, aby nebyli jeho lidé podfinancováni.

47:24 – 56:17 O spolupráci i sporech s památkáři, ať už jde o historické nádražní budovy, či přístup UNESCO k železničnímu mostu v Praze-Výtoni.

Pořad Hráči: Pravidelně v Blesku ti, co vládnou Česku!

Blesk už čtvrtým rokem přináší čtenářům a divákům exkluzivní pořad Hráči, v němž se střídají ti, kdo v Česku něco znamenají ve sféře byznysu, politiky, managementu či showbyznysu. Pořad letos získal sříbrnou příčku v soutěži Podcast roku (kategorie: Zprávy a souvislosti).

Zhruba hodinové rozhovory, které vede zkušená moderátorka politických debat i rozhovorů s vrcholnými ústavními činiteli Vera Renovica (40), si můžete vychutnat každé dva týdny na webu Blesk.cz. V tentýž den si pak jejich písemnou podobu přečtete v tištěném deníku Blesk. To vše, abychom našim čtenářům umožnili podívat se za oponu, za níž se rozhoduje o našich životech, peněženkách či budoucnosti našich dětí. Jestli chcete vědět víc o těch, kteří skutečně vládnou zemi, v níž žijete, dívejte se na Hráče na Blesk.cz! A pozor: i o prázdninách místo pauzy doručíme několik speciálních dílů, včetně toho aktuálního. Těšíme se!

Josef RUML ( 21. července 2025 09:03 )

Správa železnic by měla radikálně zdražit poplatky za používání dopravní cesty ve vlastnictví SŽ pro soukromé dopravce (Regi­ojet­,Arri­va,Le­oexpres a množství dalších),kterých je u nás nejvíce z celé Evropy.Jinak se v budoucnu stane,že národní dopravce ČD nebude mít traťové spoje,po kterých by mohl jezdit a zaměstnanci ČD,SŽ nebudou mít kde využít režijní průkazky.Vím,že spousta lidí si to přeje,ale já jako bývalý nádražák,t.č.v důchdu,nikoliv.

Vincent Vega ( 21. července 2025 07:51 )

Jukni do zákoníku kolik je za pomluvy,LŽI atd 💋

Vincent Vega ( 21. července 2025 07:49 )

Bacha hochu , kdyby tě Babiš hnal k soudu tak co myslíš chrobáčik?!? a ja protože tvé chaty archivuji ,budu dobrý svědek 💋🤣😂🤣😂

Andrej Babiš ( 21. července 2025 05:35 )

Já by som aj ten vlak holými rukami zastavil. A pod kole bych mu dal jako zarážke Karla. My v ANO jsme húževnatý.

Zobrazit celou diskusi