Legiovlak připomíná letošní sté výročí boje československých legií za samostatný stát. Souprava je ukázkou vojenského ešalonu, kterým se přepravovali po Transsibiřské magistrále napříč Ruskem v letech 1918 až 1920 desetitisíce československých legionářů. Jejich cílem, o jehož dosažení museli cestou leckde svádět tvrdé boje, byl Vladivostok a odtud cesta lodí zpět domů. 

Historické vagony, kterých je v soupravě celkem 13, se podařilo zrekonstruovat tak, aby co nejvíce odpovídaly dobovým reáliím. „Prvním vagónem je promítací, kde mohou návštěvníci zhlédnout různé dobové snímky a dokumenty s legionářskou tématikou,“ popsal vedoucí první směny Legiovlaku Petr Čížek.

Následuje těpluška, která byla běžným příbytkem vojáků. Tyto nákladní vozy měly dvojitou podlahu a stěny s dvojí obšívkou, aby odolávaly silným mrazům.  S jednoduše vybavenou těpluškou kontrastuje salónní vagón určený pro vyšší důstojníky.

Souprava pokračuje štábním a zdravotnickým vagónem. „Zdravotnické vagóny byly používány jednak jako nemocniční vozy, ale také jako takzvané letučky, tedy samostatné vagóny určené pro evakuaci raněných vojáků z frontových linií,“ vysvětlil Čížek.

Souprava ukazuje i krejčovskou dílnu, kde jsou vystavené různé typy legionářských uniforem či poštovní vůz. Návštěvníky velmi oblíbená je plukovní prodejna, kde je možné si zakoupit různé upomínkové předměty. „Je zde i možnost využít služeb vyhledávání předků. Máme počítač s databází legionářů, takže pokud návštěvník zná iniciály a základní matriční údaje, můžeme mu podle nich jeho předka vyhledat a dozví se i další údaje o jeho službě v legiích,“ řekl Čížek.

Vojenský vlak končí plošinou s obrněným automobilem a obrněným vagónem. „Je vyrobený z uhelného vozu a ve své výzbroji má tři těžké kulomety a jedno polní dělo,“ uvedl Čížek.

Československé vojsko na Rusi disponovalo celkem 259 vlakovými soupravami. „Z tohoto počtu jsou však vyjmuty evakuační vagóny a zdravotnické vlaky. V soupravách bylo zařazeno více než 10 tisíc vagónů různých typů, jedna souprava měla 40 až 50 vagónů a měřila téměř půl kilometru,“ vysvětlil Čížek s tím, že běžný kasárenský ešalon převážel jeden prapor mužstva, tedy 800 vojáků.

Legiovlak se zdrží ve Stříbře do neděle, pak se přesune do Tachova. „Souprava bude otevřená pro veřejnost ve všední dny od osmi hodin ráno do šesti večer. O víkendech pak mezi devátou ráno a sedmou večer. Vstup je zdarma,“ řekl mluvčí Československé obce legionářské Miloš Borovička.
Školy mají možnost se přihlásit na prohlídku Legiovlaku ZDE Více informací o soupravě a místa jednotlivých zastávek jsou ZDE

Fotogalerie
28 fotografií