Příběh jeřábu se začal odvíjet na začátku minulého století, kdy vedení tehdejších Škodových závodů rozhodlo o výstavbě nové střelnice v Bolevci nedaleko Třemošné. „Zakladateli závodů Emilu Škodovi tam patřily rozsáhlé pozemky,“ uvedl mluvčí společnosti ŠKODA JS a.s. Jan Stolár.
Jeřáb - veterán v Plzni: Přečkal císaře, války i výbuch muničky a stále slouží. Romana Vébrová, hudba: Hammerfall, Studio Fontána, spol. s r.o.
Přečkal katastrofický výbuch sousedního muničního závodu v roce 1917, při kterém přišlo o život více než 300 lidí. A také obě světové války. Po té druhé ale byla zbrojní výroba přesunutá na východ, do slovenského Pováží, a armáda ztratila o boleveckou střelnici zájem.
Nový vzestup přišel v polovině padesátých let. Areál bývalé střelnice se stává základnou programu jaderné energie. „Během krátké doby byla kolem jeřábové dráhy vybudovaná výrobní hala, která sloužila k výrobě jaderných komponent,“ vysvětlil Stolár s tím, že právě funkční portálový jeřáb významně přispěl ke zvládnutí důležitých testů při zavádění nových technologických postupů.Historický jeřáb plně slouží dosud. Stroj, jehož výška činí 16 metrů, šířka osm metrů a rozpětí 11 metrů, má zdvih 80 a 20 tun. „V současnosti spolehlivě pomáhá při montážích hermetických kabelových průchodek nebo motorů k pohonům regulačních tyčí reaktoru,“ zakončil Stolár.