Velký zájem motoristických nadšenců vzbuzoval v plzeňském areálu DEPO 2015, kde sraz východoněmeckých aut probíhal, vůz AWZ P70. Ten byl přímým předchůdcem východoněmeckých trabantů a vůbec prvním automobilem na světě s duroplastovou karoserií. „Kostra auta je dřevěná, pod kapotou se skrývá vodou chlazený dvouválec. Vůz má mechanické brzdy a třístupňovou převodovku,“ popsal Pavel Křovák z plzeňského Trabant klubu.
Veterán je plně pojízdný a má i platnou STK. „Přišel jsem k němu vlastně náhodou, brouzdal jsem po internetu a objevil, že tohle auto je na prodej v Německu. A za celkem dobrou cenu. Vyrazili jsme se na něj s kolegou z klubu podívat a už jsme ho tam prostě nemohli nechat. Nějaký čas trvalo, než jsem auto dal do kupy, ale technickou pak prošlo na výbornou,“ řekl s úsměvem majitel vozu Lukáš Frčka.A doslova úžas u návštěvníků srazu vzbuzoval Trabant Kübelwagen, tedy speciální otevřená verze pro východoněmeckou pohraniční policii. „U nás v republice se ve své době vůbec nevyskytoval. Vypadá jako terénní, ale žádné speciální atributy do terénu samozřejmě neměl. Vyrobilo se jich asi osm tisíc kusů,“ uvedl Křovák s tím, že po sjednocení Německa byla většina těchto policejních Trabantů zlikvidovaná a dnes jsou tyhle vozy sběratelskou raritou.
Jízdu v policejním speciálu si velmi pochvalovala jeho spolumajitelka Ladislava Křováková. „Jede to úplně krásně, jediná záludnost jsou řetízkové dveře. Ale pro mě je úžasný zážitek, když s tímhle autem jedete po silnici. Lidé mávají, vzbuzujete více pozornosti a úsměvů než s nějakou luxusní limuzínou za miliony,“ popsala Křováková.
A k vidění byly i poslední vyrobené trabanty, které už měly čtyřtaktní motor z Volkswagenu Polo. „Vyráběly se od roku 1989 do dubna 1991, kdy výroba skončila. Celkem jich z linky sjelo asi 40 tisíc kusů. K nám se nedovážely, takže ty, co se dnes u nás vyskytují, jsou výsledkem individuálních dovozů,“ vysvětlil Křovák.Trabantů bylo celkem v tehdejším východoněmeckém Cvikově vyrobeno mezi lety 1957 až 1991 asi 3 miliony sto tisíc kusů. K nám se jich dovezlo asi 160 tisíc. A právě první dvacítka hrdých majitelů východoněmeckého vozu se v roce 1967 sdružila do plzeňského Trabant klubu. Ten měl ve své vrcholné době na 1300 členů, dnes jich je asi 150. „Není to ale úměrné počtu vozů, dřív měl každý jednoho Trabanta, dnes jich mají naši fandové průměrně tři na člena, takže členové klubu vlastní dohromady na pět stovek těchto aut,“ vypočetl Křovák s tím, že členové se každoročně účastní pravidelných srazů u nás i v zahraničí.