„Cílím na kola něčím unikátní a ty, ke kterým mám osobnější vztah,“ vysvětluje. Se svým koníčkem začal díky svému otci, který si jako student koupil auto a to dlouhé roky renovoval.

„Chtěl jsem jít v jeho stopách, ale ve třinácti člověk nemá řidičák na auto ani motorku, tak jsem si přes kamaráda sehnal k renovaci své první historické kolo,“ vylíčil začátky Petr Šimpach.

Jeho sbírka za necelých šest let rozrostla na 13 kousků, ale rukama mu jich prošlo už mnohem více. „Přesné počty neznám, některá jsem už prodal, jiná jsem někomu dělal i „na zakázku“. Ale to jen okrajově, přece jen jsem stále student,“ usmál se.

Do posledního šroubku

Čas, který Petr Šimpach jednotlivým kolům věnuje, je velmi proměnlivý. Záleží hlavně na tom, v jaké je kolo kondici. „Pokud je kolo v původním stavu, a já ho chci zrestaurovat, to znamená, že mi projde rukama každý díl a já je rozložím do posledního šroubku k vyčištění a zakonzervování, zabere to zhruba 20 až 35 hodin,“ popsal student.

Kola shání všude možně, sám říká, že je to často o štěstí, aby sehnal exponát, který je unikátní a „stojí opravdu za to“. Ale taková kola se dají najít třeba i v kovošrotech či u babiček na půdách. „Ale nejčastěji jde o intenzivní projíždění inzerátů,“ řekl.

Pět tisíc až nekonečno

Hodnota kol, které se k Petrovi Šimpachovi dostanou, je také relativní. „Dám příklad. Když bych v Praze objevil kolo pocházející z Bílovce, dal bych za něj mnohem více peněz než někdo z Prahy, protože mám k tomu kousku nějaký osobnější vztah a stálo by za to ho takto pořídit,“ vysvětlil.

Jinak kola mohou stát od 5 tisíc korun až po statisíce. „Taková si samozřejmě nemohu dovolit. Ale nezastírám, že do toho dávám většinu svých peněz. Než si koupit nový mobil za 15 tisíc, raději koupím dvě kola, jejichž hodnota se nikdy neztratí,“ dodal mladý restaurátor.

První výstava

Petr Šimpach právě pořádá svou první výstavu. Jsou na ní všechny kousky, které vlastní, i několik zapůjčených od spolků Elegant a Moravan. Výstava je k vidění v Muzeu Bílovec do konce února.

K vidění jsou unikáty jako AGB Super Elastic, vyrobené z jediné rámové trubky bez horního a zadního rámu, Eska Armada, kolo určené původně pro armádu, ale nabídnuté široké veřejnosti či tandemové kolo, které si dovezl student s otcem až z Ústí nad Labem. „Cestou zpět na nás řidiči troubili, že nám padá kolo ze střechy, ale ono bylo jen hrozně dlouhé,“ směje se Petr Šimpach.

VIDEO: Ludmila Schovajsová si s manželem založili v Nových Heřminovech muzeum panenek.

Fotogalerie
7 fotografií