Původní model jezdívali okukovat malí i velcí ještě před dvěma lety do Lhoty u Opavy. Když modeláři museli odejít, vlastnoručně vyrobenou trať museli nařezat na menší kousky, naskládat do krabic a pak čekat, až se najde další vhodný prostor.

„Přestěhovali jsme se do ulice U cukrovaru v Opavě a pracujeme na tom, aby již v únoru mohli chodívat lidé hrát si a obdivovat kolejiště i jeho okolo, které vyrábíme se všemi možnými detaily. Vše je ale teď o penězích,“ říká modelář Jakub Javorek (27).

Jako na dlani

Opavsko budou mít lidé jako na dlani. Uvidí nádraží a regionální tratě, včetně osoblažské úzkokolejky. Je tu dětský tábor, v jehož stanech jsou miniaturní děti. Hromada naskládaného dříví, lesy, vojenské pevnůstky, mašinky vlastní výroby plné cestujících...

„Je to o všestrannosti. Já jsem profesí strojvedoucí, a abych mohl s kolegy dělat model, naučil jsem se též s vrtačkou, bruskou, kovem, drátky, elektrikou, museli jsme se naučit znát krajinu Opavska a jeho okolí, vymýšlet figurky, vagony,“ uvedl Javorek.

Vybráno je 50 tisíc

K obnovení modelového kolejiště modelářů nechybí nadšení, píle a talent. Chybí pouze peníze. Nadšenci se proto rozhodli pro veřejnou sbírku ZDE. Kdo se rozhodne přispět, může mít třeba i vlastní figurku u trati. Pokud se celkově 270 tisíc vybrat nepovede, peníze se střadatelům vrátí. Zatím je vybráno zhruba 50 tisíc.

Zajímavosti zmenšení trati

Model zmenšený v poměru 1:87 měřil původně 30 metrů čtverečních a stavěli jej 7 let. Do února se má rozrůst mamutí železnice až na 90 metrů, a to ve dvou místnostech, které propojí tunel ve zdi. Povede tudy půl kilometru kolejí s lokomotivami a vláčky, a také tisíci doprovodnými prvky. Pohyb na trati řídí dva supermoderní počítače.

Fotogalerie
14 fotografií