Vznik legendární jachty nebyl vůbec jednoduchý. „Stavěl jsem ji z modřínového dřeva. Už jen vybrat a zpracovat správné dřevo byl několikaměsíční proces,“ vylíčil náš nejslavnější mořeplavec.

Legendární loď pak vznikala skoro čtyři roky ve sklepě bohumínského paneláku! Vznikla jachta dlouhá 7,7 metrů, široká 2,3 metrů se stěžněm vysokým 7,5 metrů.

Musel se jachty vzdát

S Niké Richard Konkolski vyrazil na české vody. „Jachtařil jsem na zdejších jezerech a rybnících, ale časem mi byly malé. Za hranicemi mi jako první do oka padlo Baltské moře,“ popsal.

Aby směl dobrodruh závodit za svou zemi na moři, musel svou loď převést v té době socialistickému podniku Železárny a drátovny Bohumín a nebyl tak už jejím majitelem.

Zeměkouli obeplul třikrát!

Pod hlavičkou drátoven pak v letech 1972 až 1975 uskutečnil první československou plavbu kolem světa.

Po úspěchu s první Niké začal dobrodruh stavět větší lodě. Jezdil námořní závody a podnikl další dvě plavby kolem světa. Celkem dle svých slov „naplachtil“ přes 40 tisíc námořních mil!

Video
Video se připravuje ...

Richard Konkolski a jeho Niké Michal Charbulák, Blesk

V Chorvatsku ji nabourali

Původní loď ale zůstala pozapomenuta a s následnými majiteli zažila leccos. „Drátovny ji měly 10 let ve skladu, pak ji koupili jachtaři na okružní plavby po Jadranu. V Chorvatsku ji nabourali o útesy,“ vylíčil Konkolski.

„Našim úřadům se ji povedlo dostat do České republiky. Do té doby ležela ve stodole s obří dírou v boku“ dodal.

Niké je k vidění v Ostravě

Loď nakonec skončila v majetku Národního technického muzea v Praze, které ji teď zapůjčilo do Ostravy. Zde ji má přiblížit hlavně mladým lidem nová interaktivní výstava Niké se vrací domů!!!

„Chceme, aby děti a mladí lidé viděli, že vše je možné. Připomínáme hrdiny tehdejší doby, na které se dnes už pozapomíná,“ řekl Marek Hýža z pořádající nadace Historie dobrodružství.

Loď je umístěna do konce října v Malém světě techniky v Dolní oblasti Vítkovic.