„Chceme, aby reklama ve městě byla čitelná, přehledná, vkusná, estetická a tím pádem také efektivní,“ řekla náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová. „Našim cílem není omezovat živnostníky, ale zkrášlit veřejný prostor.“

Radnice už vydala brožuru, která bude manuálem pro podnikatele, jak by měla venkovní reklama vypadat. Podle vydaného nařízení se musí podoba provozoven změnit k 1. 1. 2021.

Podnikatelé, u kterých bude změna náročnější, jako třeba u markýz a vybavení venkovních zahrádek restaurací, budou mít na změnu o rok déle. Vydaný manuál, který je i na webových stránkách města, radí, jak by měly vypadat reklamní štíty, polepy, výlohy, vitríny či markýzy a stojany.

Jsou to vyhozené peníze

Někteří podnikatelé však příliš změnami, které musí udělat, nadšení nejsou. „Jsou to z rozmaru vyhozené peníze. Už tak kvůli omezení parkování v centru přicházíme o zákazníky a klesají tržby, teď ještě budeme muset platit za nové výlohy a reklamy na nich,“ řekl spolumajitel jedné z prodejen na Masarykově náměstí v Ostravě. Jméno uvést nechtěl z obav před kontrolami.

„Kompletní proměna výlohy obchodu může jít až do desítek tisíc korun. Ty peníze nám nikdo nedá,“ dodal.

Hrozí pokuty

Město už vydalo nařízení, podle kterého se budou muset živnostníci a podnikatelé řídit. Pokud by nedodrželi podmínky vzhledu svých obchodů, může je živnostenský úřad pokutovat až v řádech desítek tisíc korun.

„Nechceme jít cestou represí, naopak jsme připraveni s podnikateli spolupracovat a kdykoliv poradit, jak změnit vzhled jejich podniků k lepšímu,“ řekla Bajgarová. „Prostor a čas je na to dostatečný.“

Město se chystá brožuru rozeslat všem podnikatelům, kterých se budou změny týkat a také připraví video návod, který bude kolovat na sociálních sítích.

VIDEO: Ráj lemurů v Zoo Ostrava již otevřen.