Cesta pro otrlé. Tak by se daly nazvat podchody u Frýdlantských mostů, které toho za svá léta fungování hodně pamatují. Kromě dob socialismu také explozi i časté nálety vandalů.

Frýdlantské mosty se začaly stavět v 70. letech minulého století a do provozu byly uvedeny v roce 1983. Propojují tramvajovou dopravu s trolejbusy i autobusy, což je důvod, proč se pro cestování po moravskoslezské metropoli staly jedním z nejdůležitějších míst v Ostravě.

V podchodech sídlí několik prodavačů s občerstvením a drobným textilem. Kromě obsluhy stánků tráví v útrobách Frýdlantských mostů spoustu času také bezdomovci a čas od času také pouliční hudebníci. Kromě moderních elektronických tabulí, které informují cestující o tom, ve které stanici se zrovna blížící spoje nacházejí, jako by se ale na jednom z nejfrekventovanějších míst Ostravy zastavil čas.

„Nemám tohle místo rada. Je to tady rozpadlé, špinavé a scházejí se zde pofiderní existence. Procházím tímhle podchodem vždycky jen v krajní nouzi, už mi tady jednou i vyhrožovali. Pokud to opraví, bude to fajn. Otázkou je, jak dlouho to vydrží,“ okomentovala chystanou rekonstrukci Monika K., která přes zastávku Náměstí republiky dříve pravidelně cestovala na školní praxi.

Podchod čeká v první řadě rozsáhlý úklid. Ze zdí by měla být odstraněna graffiti, jejichž tvůrci už příště se svým uměním nepochodí. Stěny totiž po speciálním nátěru budou odolné proti sprejům. Úpravy se dočká také dlažba, lavičky, zábradlí, sloupy a řada přijde také na lepší osvětlení.

Podle slov ostravského radního pro dopravu Lukáše Semeráka budou celkové náklady na opravu přibližně 7 milionů korun a práce na rekonstrukci by mohly být hotové už v říjnu letošního roku.  

Fotogalerie
6 fotografií