„Jedna z největších dopravních staveb města umožní otáčení tramvají přijíždějících do depa a zároveň poslouží k odbavení budoucích návštěvníků multifunkční haly, které se město chystá stavět hned vedle,“ řekl ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.
Až dosud se totiž včechny šaliny, které míří do depa od Bystrce nebo naopak na linky do Bystrce vyjíždějí, musejí otáčet až na takřka dva kilometry vzdáleném Mendlově náměstí. Tamní dopravní uzel je přitom sám o sobě již na hraně dopravních kapacit.
Ředitel DP Brno Miloš Havránek o výstavbě nové tramvajové smyčky u vozovny v Pisárkách. Jiří Nováček
Brněnská vozovna v Pisárkách totiž vznikla v roce 1870, pouhý rok po zahájení provozu koněspřežné dráhy v Brně. Přestavby se dočkala hned za pár let, kdy začaly jezdit ve městě první tramvaje. Aktuálně zde nocuje denně 160 tramvají.
Ztráta času a peněz
„Každý řidič a vůz při cestě z linky a na linku kvůli tomu ztratí pokaždé téměř deset minut času. Díky nové smyčce budou do vozovny najíždět přímo,“ dodal Havránek.
Odstranění zbytečných jizd přinese kromě časové úspory také úspory finanční a provozní. „Odhadujeme je na vyšší statisíce až jednotky milionů koorun ročně,“ dodal Havránek.
Čeká se na podporu
Nová smyčka totiž uspoří dopravci najeté kilometry a tím i náklady na energie. „Kromě toho umožní díky budoucímu terminálu i snadnější odbavení návštěvníků nové multifunkční haly. U ní ještě s napětím čekáme, jestli nám Evropská komise schválí podporu stavby z veřejných peněz,“ řekla primátorka Markéta Vaňková (ODS). „Pokud to schválí, začneme halu stavět už teď v létě,“ dodala primátorka.
Náklady na stavbu monstrózního stánku pro 13 3000 diváků město předpokládá ve výši 4, 4 miliard korun. Kdo pak bude halu provozovat a za jakých podmínek, se přitom dosud neví.