Zadání studie proveditelnosti na stavbu podzemní železnice v Brně by se mělo uskutečnit ve druhém čtvrtletí. „Podle ministerstva dopravy by nutně nemuselo jít o železnici, ale mohlo by jít o tramvaj či metro,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radka Pistoriusová.

Před zadáním studie je ještě potřeba zapracovat koncepční připomínky ministerstva dopravy. „Zakládají potřebu výrazně přepracovat technické podmínky a rozšířit studii o posuzování jiných systémů než pouze železnice. V úvahu připadá například tramvaj nebo metro,“ uvedla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Do Králova Pole nebo Řečkovic

Podzemní dopravní systém v Brně má vést v severojižním směru, proto se mu také říká Severojižní kolejový diametr.

V plánech se vyskytuje od 70. let minulého století. Nyní je opět vysoce aktuální kvůli přestavbě železničního uzlu a stavbě nového nádraží u řeky.

Měl by propojit nové nádraží, současné nádraží a dále vést na sever pod zemí a vyústit v Králově Poli či Řečkovicích. V případě, že by šlo o železnici, by se napojil na trať do Tišnova.

Doprava by zkolabovala

Vypracování studie má trvat 24 měsíců. Náklady na jeho stavbu by šly do desítek miliard korun.

Podle dopravních modelů obsluhy nového nádraží je diametr prakticky nezbytný, protože tramvajové tratě vedoucí od severu na jih jsou v době největší poptávky přetížené už nyní. Jak by obsluhovaly nové nádraží, si těžko dokáže někdo představit.

VIDEO: Brno chce mít nové nádraží u řeky, podmiňuje ho ale výstavbou diametru.