"Doufám, že to teď časem navrhne některý z ministrů spravedlnosti," řekl novinářům prezident. "Kde je vůle, tam je i možnost," uvedl na otázku, zda je v současné politické konstelaci zřízení rady reálné. "Nemusí to být nutně vládní předloha, může to být poslanecká iniciativa napříč politickým spektrem," doplnil prezident. Připomněl, že samosprávu justice navrhovali v minulosti už i ministři Otakar Motejl a Karel Čermák.

Zeman dnes postupně navštívil Ústavní, Nejvyšší a Nejvyšší správní soud, stejně jako Nejvyšší státní zastupitelství. Předsedové soudů ocenili jeho zájem o justici. Zeman podle nich chápe význam soudnictví, bere vážně své personální pravomoci v justici a zároveň také principy dělby moci ve státě.

Dělba moci podle předsedy Ústavního soudu Pavla Rychetského neznamená jen separaci, ale také dialog mezi jednotlivými složkami. Předseda Nejvyššího soudu Pavel Šámal dnešní návštěvu prý chápe tak, že Zeman podpořil představitele soudů v jejich úsilí. "Poprvé v historii soudní moc, a to dokonce i včetně státního zastupitelství, vystupuje v podstatě velmi jednotně z hlediska toho, jak chápe to, jak by soudní moc měla působit v demokratickém státě," uvedl Šámal.

Zastánkyní nové formy samosprávy justice v podobě Nejvyšší rady soudnictví byla někdejší ministryně spravedlnosti Helena Válková. Podle dřívějšího vyjádření jejího nástupce Pelikána ale neexistuje jistota, že případná rada bude správu justice vykonávat lépe než ministerstvo.

"Jsou tu silně zdvižené varovné prsty," řekl dnes Pelikán před poslanci ústavně-právního výboru. Rada by podle něho mohla vzniknout jako reprezentativní orgán, jenž by soustředil existující samosprávné prvky. "Důležité je, jaká má být role, jaké mají být pravomoci," uvedl. Nejprve ale musí být podle Pelikána známa celá organizace justice.

Rizika rady spatřují někteří kritici také v tom, že se soudnictví může uzavřít do sebe. Naopak justiční špičky opakovaně uváděly, že ministerstvo spravedlnosti selhává při správě soudnictví a současný systém se vyčerpal. Nejvyšší rada soudnictví by teoreticky mohla převzít například některé personální kompetence, naopak finanční záležitosti a například stavební investice by zůstaly pod kontrolou ministerstva.