Weinstein předpokládá, že dohodu se uzavřít nepodaří. V zákulisí prý kolují informace, že protinávrh firmy bude protipólem odborářského návrhu.
Podle zákona začíná kolektivní vyjednávání poté, co jedna strana předloží druhé písemný návrh na uzavření kolektivní smlouvy. Do sedmi pracovních dnů, pokud si zaměstnavatel a zaměstnanci nedohodli něco jiného, má pak oslovený odpovědět a vyjádřit se k návrhům, které odmítá. Pak se o návrzích jedná.
Odboráři brněnského dopravního podniku chtějí mimo jiné růst mezd o osm procent, zvýšení odstupného, vadí jim také propouštění zaměstnanců údržby a oprav vozidel. Weinstein proto řekl, že odbory sáhnou ke všem možnostem, jaké jim dává zákon. "Možná je stávková pohotovost, demonstrace, využití prostředníka. Stávka je až poslední možnost a věřím, že k ní nedojde," uvedl předák. Podle něj s odboráři text návrhu upravovala správní ředitelka do půlky září, poté s nimi už nikdo nejednal.
Vedení firmy upozorňuje na to, že kolektivní smlouva platí až do konce dubna 2016. "Prostor pro vyjednávání je zatím dostatečný a vedení je přesvědčené, že jedná s dostatečným předstihem. Dělá vše pro to, aby nebyla ohrožena stabilita podniku a zajištění veřejné dopravy," uvedla Hailichová. Dohoda s odbory musí podle vedení vycházet z jejich požadavku a zároveň z reálných možností firmy.
Pokud je kolektivní smlouva na dobu určitou, podle zákona musí její účastníci nejméně 60 dnů před jejím vypršením zahájit jednání o nové.
Podle mluvčí odborové centrály Jany Kašparové si vedení podniku proti sobě odbory popudilo, když jejich návrh ignoruje a nenašlo čas na zahájení jednání. "Neodůvodněné prodlužování kolektivního vyjednávání považují odbory za velmi neseriózní a upozorňují na to, že nezodpovědný postoj vedení podniku může ohrozit stávající sociální smír ve firmě," stojí v odborářském prohlášení.
Weinstein považuje požadavek na růst mezd o osm procent za výchozí jednací pozici. "Není to však klíčová záležitost. Další věci se týkají například zvýšení odstupného a situace v opravárenství, v němž se dělal audit. Část lidí byla propuštěna a část odešla sama a jejich místo zaniklo. Takto se letos snížil stav z 800 lidí o 100. Lidem se mění pracovní doby a začíná to být složité," řekl. Zapochyboval o tom, že bude možné zajistit všechny činnosti tak, aby doprava bez problémů fungovala.
Vedení tvrdí, že audit ukázal, že je možné údržbu a opravy vozidel dělat efektivněji. "Na jeho základě se do konce roku zruší 78 dělnických míst. Většina zaměstnanců přešla na jinou pozici, nebo odešli po dohodě do starobního důchodu. Parametry nového systému ještě dolaďujeme a se zaměstnanci o něm diskutujeme. Začne fungovat od dubna 2016," uvedla Hailichová.
Celkem má podnik 2700 zaměstnanců a patří k největším zaměstnavatelům v kraji.
mei ktk hj dr