Veškeré spoje páteřní linky 1 začnou obsluhovat soupravy složené z tramvají Vario, které už na ní ve většině případů jezdí. Všechny spoje budou nízkopodlažní a s vyšší kapacitou. Zvýší se i kapacita linky 9, a to včetně víkendů či večerních hodin.

Večer a brzo ráno se zlepší obsluha Bystrce. Linka 3 pojede až na Rakoveckou od 5 do 21:30 hodin. Podobně bude jezdit do Bystrce i o víkendech. „Přestupovat v Komíně tak budou lidé jen v okrajových částech dne,“  řekl provozní ředitel Jan Seitl.

Do Šlapanic častěji

Dopoledne dojde také k záměně provozu linky 3 a 11. »Trojka« pojede až na Rakoveckou, vznikne tak přímé spojení z Bystrce k dětské nemocnici, naopak linka 11 se bude otáčet už v Komíně.

V trolejbusové dopravě se zkrátí intervaly linky 31 do Šlapanic. „Jedním z důvodů je vyšší poptávka právě ze Šlapanic, druhým rozvoj bydlení a obchodních aktivit kolem ulice Řípské,“ uvedl Seitl.

Nejvíce změn se týká autobusů v návaznosti na poptávku městských částí či obcí u Brna. „Linka 43 a noční linka 93 začnou obsluhovat nový obytný soubor Sadová, kde vznikly zastávky Firkušného a Moskalykova. Linka 48 bude v Tuřanech zajíždět do ulice Rolencova. Kvůli tomu posílíme provoz na lince 40, aby zůstala zachovaná obsluha náměstí v Tuřanech,“ popsal Seitl.

Nová linka do satelitů

Nově bude jezdit i dopoledne a přes oběd linka E56, ale jen ve zkrácené trase mezi královopolským nádražím a bohunickou nemocnicí. Dosud jezdila jen v ranní a odpolední špičce. Celý den bude jezdit i linka 65 do Medlánek, sídliště obslouží i o víkendu. Do jedné linky se sloučí dosavadní dvě 68 a 80 a z Klusáčkovy pojede až na zastávku Šumavská k tramvajím 1 a 6.

Navíc vznikne úplně nová linka 51. „Jde o pilotní projekt propojení okrajových částí města se satelitními obcemi. Provoz budeme bedlivě sledovat a uvidíme, jaký bude zájem,“ doplnil Seitl. Linka spojí Bystrc a Žebětín přes Veselku, Troubsko a Bosonohy s bohunickým kampusem a nemocnicí.

Učte se zase mávat

Dopravní podnik také rozšiřuje počet zastávek na znamení zhruba o 100. Celkově jich bude buď celodenně na znamení, nebo mezi 21. a 5. hodinou asi tři čtvrtiny. „Díky tomu ušetříme na energiích a také je možné zkrátit cestovní dobu,“ upozornil Seitl.

Dosud má řidič povinnost zastavit na zastávce vždy, když na ní někdo stojí. „Chtěli bychom zase lidi naučit mávat jako kdysi. Když jezdí zastávkou více linek, zastaví řidič někdy zbytečně,“ řekl generální ředitel Miloš Havránek.

VIDEO: Poslechněte si, jak vznikal hantec. Dozvíte se to v seriálu Šalina.