Studenti na variantě jízdy auta bez řidiče začali pracovat už loni. Letos v Německu vše otestují ve dvou závodních disciplínách. „Vůz máme připravený tak, že máme pouze jedno auto, Dragona e3, které pro autonomní jízdu osadíme potřebnými senzory. Jiné týmy jdou cestou dvou vozů, kdy například jeden starší přebudují na autonomní,” uvedl vedoucí týmu TU Brno Racing Patrik Tiszai, který studuje na Fakultě informačních technologií.

Pro jízdu bez pilota je nutné formuli osadit kamerami a také technologií lidar, která dokáže pomocí laserů načíst přesný 3D obraz okolí vozu v reálném čase. Díky tomu se monopost orientuje v prostoru a algoritmy se pak postarají o výpočet optimální trasy.

Nový monopost zhubl

Velkou výzvou bylo pro studenty také odlehčení vozu. Zatímco u autonomní jízdy je monopost už z principu lehčí o zhruba sedmdesát kilo, což je průměrná váha pilota, pro pilotované disciplíny studenti hledají cesty, jak ušetřit každý gram.

Video
Video se připravuje ...

Vedoucí týmu TU Brno Racing Patrik Tiszai k nové formuli Dragon e3 TV Blesk Zdeněk Matyáš

„Loňský Dragon e2 vážil bez pilota 184 kilogramů. Náš letošní cíl byl dostat se na 170 kilogramů, což by nám mělo pomoci v dosažení větší rychlosti i zlepšení akcelerace. Čím lehčí auto je, tím by mělo být rychlejší,“ upozornil Jiří Janečka, který má v tymu na starosti mechaniku.

Studentská formule je projekt na generace, na VUT se jí studenti věnují už třináct let. Na stavbě letošního monopostu se podílely tři desítky studentů, kteří celkem odpracovali zhruba 50 tisíc hodin.

Teď testy, v létě závody

Nyní tým čeká testování nového vozu a výcvik a výběr pilotů. V srpnu pak během tří týdnů objedou hned tři závody světového seriálu Formula Student. „Začínáme v Maďarsku na okruhu Formule 1 Hungaroring, poté jedeme do Česka na Autodrom Most a sezónu zakončíme v Německu. Samozřejmě doufáme, že Dragon e3 bude nejúspěšnější auto, které jsme kdy vyrobili,“ uzavírá Tiszai.

Technické parametry Dragon e3

Hmotnost 170 kg, výkon 2 x 35 kW, kapacita baterie 7.5 kWh, pohonná jednotka 2 x elektromotor Fischer - hnaná zadní náprava, pohon obou kol nezávisle na sobě, maximální rychlost 120 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 3 sekundy.

Fotogalerie
5 fotografií