Online nákupy jako nová norma

E-commerce v Česku každoročně roste a potvrzují to i data Eurostatu, která ukazují, že jen v loňském roce nakoupilo na internetu alespoň jednou osm z deseti Čechů. Lidé už přitom nehledají jen nejnižší cenu, ale i pohodlí, rychlost a jistotu, že vše proběhne bez problémů.

Tržiště: všechno na jednom místě

Online tržiště si získávají stále větší oblibu. Fungují jako nákupní galerie na internetu, na jednom místě soustředí tisíce prodejců a miliony nabídek. Díky tomu zákazníci snadno porovnají ceny, vyberou si přesně to, co hledají, a objednávku mají doma doslova během pár kliknutí. Výhodou je i to, že na trhu dávají prostor menším obchodníkům. Mezi zavedeného hráče na trhu patří například Allegro, největší online tržiště evropského původu.

„Češi rádi objevují nové e-shopy. To je přirozené a tržiště jim v tom výrazně pomáhají, dávají jim možnost vybrat si opravdu to, co potřebují. Zákazníci by ale měli vědět, jaké mají možnosti a práva,“ říká Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Jak ale nakupovat chytře?

Online tržiště Allegro a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR společně připravili deset jednoduchých kroků:

• Ověřte si nejen reputaci tržiště, ale i jednotlivých prodejců.
• Čtěte recenze a zkušenosti ostatních zákazníků.
• Plaťte pouze přes bezpečné platební brány tržiště.
• Využívejte filtry a porovnávejte nabídky.
• Seznamte se s podmínkami vrácení a reklamace.
• Dávejte si pozor na podezřele nízké ceny.
• Zkontrolujte, zda tržiště nabízí ochranu kupujícího.
• Nahlaste jakoukoli podezřelou aktivitu nebo nabídku.
• Vyhýbejte se padělkům a nelegálnímu zboží.
• Myslete i na ekologii – zkuste nakoupit více věcí u jednoho prodejce.

Technologie, které chrání zákazníky

Moderní tržiště investují do bezpečnosti a férového prostředí. „Allegro již dlouho využívá technologie, které aktivně chrání kupující před podvodnými nabídkami a chrání jejich data. Jen v loňském roce platforma odstranila více než 583 milionů nevyhovujících nabídek, z nichž 99,7 % bylo odhaleno preventivně ještě předtím, než se dostaly k zákazníkům. Pokud přesto dojde k problému, každý nákup na Allegro.cz je chráněn programem ochrany kupujících, zákazníci tak mohou získat peníze zpět do 48 hodin,“ vysvětluje Monika Brichtová z Allegro.cz.


Ať už lidé objednávají oblečení, nové vybavení na zahradu nebo třeba vánoční dárky, online tržiště jim dávají možnost vše vyřešit pohodlně z domova. Pokud budou věnovat chvíli výběru a využívat ověřené platformy, mají jistotu, že jejich nákup bude nejen rychlý a pohodlný, ale i zcela bezpečný.