Proč je zima problém?

V případě dieselových motorů bývá nejčastější příčinou neúspěšných startů nedostatečná údržba vozu – nevyčištěný palivový filtr a špatný stav baterie. Pokud navíc v nádrži zůstane „letní“ palivo, je na potíže zaděláno. „Nafta je kvůli vysokému obsahu parafinů citlivá na chlad, jak dobře vědí například obyvatelé horských oblastí, kde teploty v noci klesají hluboko pod bod mrazu. Letní nafta by při takových teplotách měla problém, proto čerpací stanice během zimních měsíců přecházejí na takzvanou zimní naftu. Tento standard samozřejmě v zimě splňují i naše paliva Shell V-Power Diesel a Shell FuelSave Diesel,“ říká Markéta Jakoubková, která zodpovídá za kvalitu paliv Shell v Česku a v dalších šesti evropských zemích.

Nejde však jen o diesel – složení se uzpůsobuje ročnímu období i v případě benzínu. Ten zimní obsahuje více těkavých složek, aby se lépe odpařoval, řidiči bez problémů nastartovali a motor běžel hladce i v mrazu. „V zimě musíme brát v potaz i podchlazení způsobené prouděním vzduchu. To může snížit teplotu paliva až o 15 °C. Proto je, zejména během mezidobí léto–zima, vhodné kompletně vyjet letní palivo tak, aby se obměnilo nejen v nádrži, ale i v celém palivovém traktu,“ upozorňuje expertka.

Jak moc musíte být důslední, to závisí na frekvenci tankování. Tak jak jste na tom vy?

Tankuji pravidelně

Když tankujete několikrát měsíčně, nemusíte se o nic starat. Čerpací stanice totiž palivo průběžně obměňují podle ročního období.

Tankuji občas

Pokud tankujete jen jednou za měsíc, měli byste se v přechodném období snažit o vyčerpání paliva a natankování čerstvého v době, kdy se paliva na čerpacích stanicích obměňují.

Mám hybrid nebo plug-in hybrid

Máte-li plug-in hybrid, většinu času jezdíte na čistě elektrický pohon a už si ani nevzpomenete, kdy jste naposledy tankovali, měli byste na přelomu ročních období zbystřit pozornost. Je nezbytné vyjet celou nádrž z předchozí sezóny a včas natankovat palivo přizpůsobené stávajícímu období.

Sezónním palivem to však nekončí

Motorům nesvědčí ani studené starty – ty vedou k rychlejší tvorbě karbonových usazenin, a to jak v případě nafty, tak benzínu. Aby se motor vyčistil, stačí sáhnout po kvalitních aditivovaných palivech s čisticími účinky. „Ideálním řešením jsou například paliva Shell V-Power, která stoprocentně čistí klíčové části motoru od usazenin, snižují spotřebu a omlazují výkon,“ radí Markéta Jakoubková.

Teď už víte, že pouhá výměna pneumatik a kapaliny do ostřikovačů stačit nebude. V zimních měsících, kdy se u nás teploty pohybují pod bodem mrazu, je nezbytné dopřát svému vozu prémiovou péči. Třeba na čerpacích stanicích Shell, kde se téměř o vše postarají za vás.