Podvody při prodeji ojetých aut bohužel nejsou ničím ojedinělým. Znepokojivé statistiky odhalují, že 4 z 5 inzerátů uvádí neúplné nebo dokonce lživé informace. Jaké jsou nejčastější praktiky, kterými se na vás prodejci snaží vydělat?
● Zatajování havárií je vůbec nejrozšířenějším nešvarem. Koupě havarovaného vozu vás může přijít na desítky až stovky tisíc korun.
● Stáčení tachometru se bohužel řadí mezi poměrně běžné úpravy. 100 tisíc stočených kilometrů vás bude stát přibližně 20 % pořizovací ceny a náklady na opravy v dalších letech. Auta přitom bývají stáčena o mnohem víc.
● Omlazení vozidla, tedy uvedení nepravdivého stáří, není výjimkou ani u novějších aut. Zejména u nich vás však taková lež přijde na desítky tisíc korun.
● Falšování původu se děje velmi často. Češi stále slyší na kouzelná slůvka „dovoz z Německa“, proto se prodejci ojetin neostýchají uvést jinou zemi než tu, ve které bylo auto skutečně provozováno.
Havarované vozidlo přece poznám! Nebo ne?
Pravdou je, že na první pohled nepoznáte vůbec nic. Prodejce před vás postaví nablýskané auto, které nejeví jedinou známku poškození. Čím vším musel vůz projít, aby vypadal takto, to vám samozřejmě neprozradí.
Velice často jde o auto po totální škodě – tedy takové, u kterého pojišťovna vyhodnotila, že se dle technologických postupů výrobce nevyplatí opravit. Tento vrak koupí v aukci vychytralý prodejce a následně ho opraví mnohem levněji. Využije k tomu jiné technologické postupy, aftermarketové díly nebo dokonce díly z havarovaných vozidel. Výsledkem je dobře vypadající auto, které však nesplňuje stejné bezpečnostní parametry, jako kdyby bylo opravené podle výrobce, často mu chybí například funkční airbagy. Jeho prodejem pak podvodník vydělá až stovky tisíc korun.
Jak se bránit?
Mnoho lidí žije v domnění, že jedinou možností je návštěva nezávislého servisu, kde je kontrola přijde na několik tisíc. Existuje přitom podstatně levnější a spolehlivější varianta – prověření historie vozidla online. A právě tuto službu zprostředkovává Cebia.
„U nás si klienti můžou prověřit historii ojetého vozidla, takže mohou zjistit, jestli dané auto bylo havarované, případně i co se přesně stalo. Mohou vidět vyčíslení škody pojišťovnou, kdy k ní došlo nebo například fotografie auta po havárii. A to nejen u vozů z Česka, ale i ze zahraničí,“ říká Barbora Minksová, ředitelka marketingu a komunikace společnosti Cebia. „Takové prověření vyjde na pár set korun, což není ani 1 % průměrné ceny vozidla,“ dodává Barbora k jejich nejvyužívanější službě. „Můžete přitom rovnou odhalit, zda nemá vozidlo stočený tachometr, kdy bylo vyrobeno, pro jakou zemi, zda nebylo provozováno jako taxi, odcizeno, financováno leasingem a řadu dalších věcí.“
Nejde jen o další podvod?
Možná jste ze všech statistik o podvodných inzerátech tak skeptičtí, že nevěříte ani vlastní babičce. U informací od společnosti Cebia se však nemusíte obávat. K prověření historie vozidla využívají tisíce zdrojů, které jejich systém plní obrovským množstvím dat.
Mezi zdroji najdete například:
● výrobce,
● importéry,
● značkové i neznačkové autoservisy,
● pneuservisy,
● pojišťovny,
● prodejce,
● aukční a inzertní portály,
● finanční a leasingové instituce,
● či například policii.
Víte, že… Výmluva, kterou se podvodní prodejci často ohání, je rozbitý tachometr? Prý se porouchal, a proto ho museli vyměnit. |
V tom případě by však tachometr byl nejporuchovější součástkou na vozidle, což opravdu není. Staré moudré přísloví dobře radí: „Důvěřuj, ale prověřuj!“ V případě koupě ojetého vozu však platí dvojnásob. Unáhlené rozhodnutí vás přijde na desítky až stovky tisíc korun navíc, v nejhorších případech zaplatíte újmou na zdraví. Řešení je přitom tak snadné – od historie vybraného vozidla vás dělí jen pár kliknutí. Tak neriskujte a vsaďte na jistotu s prověřením od Cebia.