Je noc a vy si říkáte, že vaše ratolesti v klidu sladce spí. Opak ale může být pravdou. Víte, co dělají vaše děti, když světlo zhasne? Z výzkumu agentury NMS Market Research vyplynulo, že 8 z 10 rodičů zakazuje dětem používat mobil v době, kdy mají spát. Šokující je zjištění, že téměř 60 procent dětí si telefon bere do postele i přes tento zákaz. „Znepokojující je strmý nárůst tohoto fenoménu s věkem. Zatímco 8-9leté děti mají mobil v posteli přes zákaz ve 28 % případů, ve věku 14-15 let ho bez dovolení v noci používá už 80 % této věkové kategorie,“ vysvětluje manažerka Nadace O2 Dominika Herdová. Ta zároveň doplňuje, že většina rodičů kontroluje dodržování zákazu fyzicky, zbytek pak buď tím, že dítěti vypne přístup na Wi-Fi nebo veškeré připojení k internetu.

Nebezpečné chování v číslech

Právě téma digitálního světa je v posledních letech stále zásadnější. Výzkum jasně ukázal, že rizikově se na internetu chová asi 170 tisíc českých dětí. Téměř 4 z 10 dětí přiznávají, že mají nějakého „online kamaráda“, kterého nikdy neviděly, osobně ho neznají a pouze si s ním píší. Výzkum se zaměřil i na sdílení fotografií a videí sebe sama, tedy selfies. To přiznává 35 % dětí a 27 % dospělých. Možná ještě rizikovější chování – sdílení fotek a videí ze svého okolí potvrzuje 29 % dětí a dokonce 40 % dospělých, každý pátý člověk v kategorii 18-65 pak sdílí také svou domácnost a 13 % dokonce i osobní informace.

Téměř 4 z 10 dětí přiznávají, že mají nějakého „online kamaráda“, kterého nikdy neviděly
Autor: O2

Optimálně si rozvrhnout čas strávený s technologiemi je pro rodiče i děti stále složité. Znepokující jsou i výsledky samotného času, který tráví děti na svém mobilním telefonu. Děti ve věku 8-15 let tráví v průměru na svém telefonu 3 hodiny a 28 minut denně. Výzkum ukázal, že jejich rodiče ovšem žijí v představách, že je to o půl hodiny méně.

Pokud bychom se zaměřili na to, kde v on-line prostředí konkrétně děti svůj čas tráví, pak jednoznačně vedou sociální sítě. Alarmující může být i to, že využívání většiny z nich roste s věkem. „Ukázalo se, že se zde jasně vymyká YouTube. Rodiče ho dětem pouštějí od mala. Stává se tak přirozenou součástí jejich dnů a jeho obliba se s věkem nemění. Z výzkumu vyšlo, že ho sleduje 73 procent dětí ve věku 8-9 stejně jako 74 procent dětí ve věku 12-13 let,“ popisuje Tereza Friedrichová z výzkumné agentury NMS Market Research.

Do kina v jakémkoliv věku

Součástí osvětové kampaně Bezpečně v síti Nadace O2 – Děti online. Když rodič netuší… je i filmový projekt #annaismissing. Film je aktuální nejen pro teenagery, ale i pro jejich rodiče. Zejména pak díky tématu nadužívání sociálních médií, sharentingu nebo negativních následků moci influencerů. Celovečerní snímek bude v kinech od 10. srpna. Zjistěte, kam zmizela hvězda sociálních sítí Anna a jaké nástrahy internetu ji potkaly.

Advertisement