Martin Lukáč se nebojí propojovat svou tvorbu s komerčním světem tak, jak to v minulosti dělali Andy Warhol nebo Jean-Michel Basquiat. Na zmíněné vernisáži Footshopu vedle limitované kolekce oblečení představil olejomalby, do kterých zakomponoval logo svého oblíbeného ikonického prodejce tenisek a streetwearu, který za podpory adidas Originals oslavil 11 let své existence.
„S Peterem Hajdučkem, zakladatelem Footshopu, se známe už dlouhá léta. Zeptal se mě, zda s novým logem, které vytvořilo výborné studio NAJBRT, nechci zkusit pracovat. Mně se nápad líbil. Logo je výtvarná věc, a tak to celé vzniklo,” vysvětluje Lukáč. Šest obrazů v jedinečných adidas rámech se prodalo ještě před vernisáží. První z nich zakoupila právě značka adidas Originals, aby vyjádřila podporu jak lokálním umělcům, tak i celému projektu. Posledních pár neprodaných děl si je možné dosud prohlédnout ve výloze a prostorách pražské prodejny Footshopu Na Příkopech.
Oceňovaný umělec
Pro Footshop Martin Lukáč pomaloval i boxerské pytle a rukavice, v čemž se opět projevil umělcův rukopis. „Propadl jsem bojovým sportům, hlavně thajskému boxu. Bojové motivy do svých děl promítám už léta,“ říká Martin, který se pyšní vypracovanou atletickou postavou.
Jak na tvorbu Martina Lukáče včetně jeho komerčních spoluprací nahlíží umělecká obec? „Co se týče uměleckých škol, tak tam se velmi často objevují frustrovaní lidé, kteří tvrdí, že je umění jen jedno a jednoho typu. To ale není pravda, dá se na něj nahlížet z různých stran. Navíc se po těch letech s umělci skoro vůbec nepotkávám, takže nevím, co si o tom myslí. Raději se obklopuji lidmi s co nejrůznějšími zájmy, třeba sportovci nebo vinaři. Dodávají mi inspiraci z jiné perspektivy,” říká Lukáč, který v roce 2016 obdržel Cenu kritiky za mladou malbu.
Má široký záběr
Martin se to zkrátka nebojí dělat jinak, což jen potvrdil už několikátou spoluprací s Footshopem. S prodejcem již dříve tvořil kolekci oblečení nebo realizoval výstavu ve Footshop skladu v Horních Počernicích. Lukáč se ale profiluje i coby influencer a herec. „Pokud přijde firma a nabídne mi peníze za něco, co mě zajímá a s čím se dokážu ztotožnit, tak do toho jdu. Na konci roku 2022 jsem se objevil ve videoreklamě na rum,” říká malíř.
Vystavovat bude i v Madridu
Letos Martinova energie směřuje do dalších uměleckých projektů. „Celý rok jsem řešil paralelně ke všem výstavám svůj vlastní katalog. Ten by měl vyjít hned v únoru. První oficiální akcí je ale lednová výstava v Madridu spolu s Viktorem Frešem. Býval jsem jeho asistentem, takže dávalo smysl, že spolu něco vytvoříme. Když mě oslovil jeden galerista ze Španělska, měli jsme jasno. Sólově budu pak vystavovat například 15. února v galerii NoD. V plánu je také bratislavská Danubiana nebo Ostrava. Mým snem je se ale jednou dostat například do Guggenheimova muzea, White Cube, Tate Modern nebo například do nově otevřené Slovenské národní galerie,” uzavírá Martin Lukáč.