Které to jsou? Na tuhle otázku se zaměřil výzkum společnosti Ipsos, která je globálním lídrem v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění.
Online jsme víc než kdykoli dříve
Jak senioři, tak i lidé střední generace nebo děti a mládež, my všichni jsme byli během pandemických nouzových opatření online víc, než kdykoli dříve. Jak zjistili v agentuře Ipsos v rámci jednoho ze svých pravidelných průzkumů, z důvodu omezení volného pohybu přesunula většina Čechů mnohé aktivity do online prostředí. Ve kterých jsou pozorovány největší změny? V sázkách, ve vztahu seniorů k internetu a v portfoliu zboží kupovaného online.
Sázení
Češi se během pandemie přesunuli na stránky s online loteriemi. Vsadit si Sportku, Eurojacpot nebo Euromiliony na pobočce, to nebylo dost dobře možné, a tak sázející, i ze starší generaci, vyhledávali a navštěvovali online sázky nejvíce v celé novodobé historii od roku 2009, kdy bylo online sázení v České republice povoleno. A co víc, Češi se i po rozvolnění omezujících opatření povětšinou rozhodli zůstat u online sázení.
Návštěva webovek s loteriemi totiž v tomto případě nabídne mnohem více než návštěva na pobočce. Vedle toho je i významně rychlejší. Čím to je? Zeptali jsme se manažera projektu Pandatip, jednoho z portálů, kde na jednom místě najdete nejen čerstvé výsledky Sportky či Eurojackpotu, v čem vidí největší přínos online loterií pro samotné sázející.
Jeho odpověď přinesla jasný přehled o výhodách sázení online cestou: rychlost, jednoduchost, není nutno kamkoliv chodit, na stránkách jsou k dispozici i výsledky dalších loterií, a to vždy okamžitě po slosování. Sázející může navštívit též archiv výsledků předchozích tahů, okamžitě vidí i statistiku výher a počtu výherců v každém tahu. Také nám prozradil, že portál brzy odstartuje pomoc pro tipující, a to v podobě generátoru tipu tak, jak už jej rozjeli na Slovensku, a kde si získal velkou oblibu u sázejících.
Senioři naběhli online
Byť to ještě před rokem vypadalo jako nemožné, aby čeští důchodci začali ve velkém věřit internetu a navštěvovat online kurzy, komunikovat s příbuznými pomocí videohovorů, sjíždět stránky se slevovými letáky nebo dokonce odstartovat online sázení, stalo se to realitou. Během nouzového stavu se nejeden senior nechal přesvědčit, aby dal internetu šanci. A jak to dnes vypadá , internet se jim zalíbil, protože mnoho portálů hlásí vyšší návštěvnost seniorů i nyní, kdy zákaz vycházení už pár měsíců neplatí.
Změna přišla i ve složení našich online nákupů
Jak vidíme z grafu zpracovaného agenturou Ipsos coby výstup z nedávného průzkumu, před příchodem koronaviru jsme nejčastěji navštívili následující e-shopy : drobná elektronika, oblečení, drogerie, PC, notebooky a TV, knihy a časopisy, bílé zboží, obuv, nábytek a vybavení do domácnosti, hotové pokrmy z restaurace, trvanlivé potraviny, nápoje.
Jenže pandemie složení našich nákupů změnila. Do popředí se po zkušenosti s nouzovými opatřeními dostává drogerie, v těsném závěsu za ní je drobná elektronika, která dříve byla neohroženým lídrem žebříčku. Oblečení bylo odsunuto až na čtvrté místo, a to trvanlivými potravinami. Ty přitom byly před pandemií na posledních místech.
Podobně velký skok zaznamenaly nápoje, výrazně vzrostl i zájem o jídlo dovážené přímo z restaurace. Počítače, notebooky a televize byly odsunuty na pátou příčku, právě trvanlivými potravinami. Zajímavé jistě je i zvýšení zájmu o knihy a časopisy, kde je růst markantnější než třeba u obuvi.
Jak za nákup na internetu nejčastěji platíme?
Stará dobrá dobírka ještě nebyla zapomenuta Jedna věc je objednání online, druhá pak platba za zboží doručené až do domu. Mnoho Čechů stále ještě nevěří, že předem zaplacené zboží kupované v e-shopu jim dorazí, a tak je ještě i dnes druhou nejčastěji používanou platební metodou dobírka, přestože celý nákup výrazně prodraží.
Pouze 5 procent dotázaných Čechů uvedlo, že na internetu vůbec nenakupuje, a to buď z důvodu obav ze špatného výběru, nebo proto, že se obávají podvodu. Ostatní, kteří služeb e-shopů využívají, platí nejčastěji kartou nebo na dobírku, což také ukazuje stále ještě přetrvávající obavy z podvodu.
Třetím nejčastějším způsobem platby za zboží objednané online je bankovní převod zadaný formou příkazu k úhradě. Internetová peněženka nebo fast check-out (přímá online platba z bankovnictví na stránkách eshopu) si své klienty teprve hledají. Budoucnost online plateb vidí odborníci z České bankovní asociace v okamžitých platbách, které se v České republice teprve začínají rozjíždět.