Jak vyplynulo z nedávného průzkumu jednoho z velkých obchodních domů, domácí vaření je mezi Čechy stále více populární.

MODERNÍ KONÍČEK

Jídlo především nabírá na společenském významu a je zábavou, koníčkem. Alespoň to uvedlo 80 procent Čechů, kteří se průzkumu zúčastnili. Stejný počet respondentů prohlásil, že nachází zalíbení ve zkoušení nových chutí. A kupodivu téměř stejně početná skupina se nechala slyšet, že má přání jíst častěji s rodinou a přáteli. Téměř polovinu z nás přitom příprava jídla baví vždy, pro pětinu je to větší zábava ve volné dny a 15 procent dotázaných uvedlo, že větší potěšení z vaření mají, když si ho mohou užít s přáteli či rodinou.

ŠETŘÍME A JÍME ZDRAVĚ

Češi mají ale i jiné důvody, proč doma častěji a více vaří, a jsou i ryze praktické – třeba rozrůstající se rodina (42 %), snaha jíst zdravěji (39 %) a v neposlední řadě i úspora financí (28 %). Zajímavé je, že 65 % z nás si alespoň jednou týdně připraví doma pokrm, který si bere do práce, každý pátý Čech si na svačině či obědě z domova v práci pochutnává denně.

VYHAZUJÍ MLADŠÍ

Na jedné straně se sice snažíme šetřit – za útratu v restauracích, ale potravinami plýtváme. Minimálně jednou měsíčně vyhazuje jídlo téměř 60 % českých domácností, a každá pátá dokonce jednou týdně. Šetrnější jsou senioři, naopak více plýtvají mladší, nejvíce singles žijící ve velkých městech a s vyšším měsíčním příjmem. Nejčastěji vyhazujeme pečivo, nejméně maso a uzeniny. Často za toto plýtvání může nepřehledné skladování potravin – například, aniž si všimneme, že jedno balení je již načaté, otevřeme další. A také špatné skladování – nevíme, jak správně uchovat maso, kde v chladničce má místo zelenina atd.

Autor: Shutterstock

Dobrá zpráva je, že i tento přístup se mění a neuvěřitelných 98 % dotázaných se hlásí ke snaze potravinami neplýtvat, i když cesty teprve hledá. Roste také tendence, zejména u mladších lidí, zužitkovat potraviny v maximální možné míře, tedy například u zeleniny i nať.

DALŠÍ ZAJÍMAVOSTI

Průzkum týkající se života kolem jídla provedl stejný obchodní dům i v několika světových metropolích. Zde jsou zajímavé výsledky:

52 % dotázaných uvedlo, že doma jí na jiných místech než v kuchyni nebo v jídelně

41 % respondentů stoluje o samotě, přitom telefonuje, píše zprávy, sleduje sociální sítě atp.

25 % lidí nemá dobrý pocit z toho, kolik jídla denně vyhodí

20 % respondentů uvedlo, že často něco koupí a doma zjistí, že už to má

22 % lidí o některých jídlech tvrdí, že jim nechutnají, ačkoli je neochutnají