Smartphony totiž nevlastní více než tři čtvrtiny lidí ve věku nad 65 let, jak vyplývá z nejnovějších údajů Českého statistického úřadu. Až 82 % domácností, ve kterých žije tato generace, tedy používá tlačítkové mobily bez dotykového displeje. I přes toto vysoké číslo však popularita chytrých telefonů roste i mezi seniory. V roce 2020 vlastnilo chytrý telefon 27 % z nich. A důvod je zřejmý, moderní zařízení ulehčila v době protiepidemických opatření kontakt s rodinou a přáteli. Senioři objevili kouzlo videohovorů a své nejbližší tak měli možnost vidět i přes zákaz osobního styku. Nicméně někteří zaostávají v používání mobilních aplikací. Řešením může být digitální vzdělávání seniorů, které se v poslední době skloňuje ve všech pádech.

Autor: Shutterstock

Ačkoli se nejčastěji tohoto úkolu primárně ujímají potomci či vnoučata seniorů, ne vždy je to možné. Zvlášť, když na zaškolení příbuzných nezbývá pro samé povinnosti čas ani energie.  Za svůj úspěch proto považujeme to, že jsme své rodiče nebo prarodiče naučili komunikovat skrze WhatsApp, Viber a další komunikační sítě. Přitom možnosti digitálního světa jsou mnohem obsáhlejší. Někteří senioři by rádi měli vlastní e-mail, nakupovali potraviny a další služby online či platili složenky pomocí internetového bankovnictví. Neví ale, jak na to, nebo se ani nemají s kým poradit.

Digitální vzdělávání zdarma

Velké společnosti se proto rozhodly podpořit organizace zaměřené na vzdělávání seniorů. Například mobilní operátor Vodafone spustil spolu s organizací Moudrá sovička webové stránky moudrasovicka.cz s řadou interaktivních kurzů, které starší generaci naučí používat mobilní technologie, ať už jde o chytré telefony, počítače nebo tablety. Součástí programu, který je pro seniory starší 65 let zdarma, je také digitální vzdělávací platforma Digitální odysea. Ta jde v edukaci ještě dál a naučí seniory používat například už zmíněné internetové bankovnictví. Digitální odyseu mohou senioři využívat k samostudiu, funguje ale i jako návodný nástroj pro ty, kteří chtějí starším lidem se vzděláváním pomoci, tedy pro mladší generace, rodinné příslušníky nebo dobrovolníky.

Na podobné bázi funguje i seriál webových spotů nazvaný Abeceda vzdělávání pro seniory, který je společným dílem České spořitelny a organizace Anděl strážný. Ve vzdělávacích videích vystupují mladí studenti, kteří jsou průvodci při používání mobilních technologiích.

Díky takovým projektům se senioři naučí používat chytré telefony a aplikace, internetové bankovnictví a seznámí se také s fungováním eshopů. Společnosti věří, že taková forma spolupráce pomůže seniorům osvojit si řadu digitálních dovedností, které jim usnadní život.