Cena nemovitosti závisí na typu nemovitosti, potom na lokalitě a nakonec se řídí nabídkou a poptávkou na trhu. Vždy záleží na výměře, dispozici a typu vlastnictví. Družstevní byty se prodávají asi o 10 % levněji než v osobním vlastnictví, byty v paneláku až o 30 % levněji než v činžovním domě. Cena jde dolů, když je byt v přízemí nebo chybí výtah. Navíc roste význam lokality. V Praze se ceny mohou zásadně lišit ulici od ulice. „Příkladem jsou Holešovice, když se projdete po ulici Na Maninách od Armády spásy na Tusarově po novostavby na Jankovcově, ceny rostou po statisících,“ uvádí Vladimír Zuzák, ředitel realitní kanceláře MAXIMA REALITY, která se specializuje na Prahu. Abyste cenu správně odhadli, potřebujete aktuální cenovou mapu, která uvádí prodejní ceny v dané lokalitě. Ale pozor! Prodejní ceny bývají podstatně nižší než ceny nabídkové, jaké vidíme na realitních serverech. Za jakou cenu se nemovitost skutečně prodala, se na realitních serverech nedozvíte.

Autor: profimedia.cz

Koho oslovit, abyste tržní odhad získali?

Pro prodej nepotřebujete oficiální razítko profesionálního odhadce. Tisíce korun si tedy schovejte na jindy a obraťte se na ty, kteří mají s prodejem přímé zkušenosti (na rozdíl od odhadců) - na realitní kanceláře. Mnohdy vám dají odhad zdarma. „Naši realitní specialisté srovnávají hodnoty z cenových map s databázemi realitních kanceláří a svými zkušenostmi z terénu. Výsledkem je velmi přesný odhad ceny, se kterou můžete rovnou vstoupit na realitní trh,“ vysvětluje Vladimír Zuzák z MAXIMA REALITY, která zpracovává odhady tržní ceny pro majitele nemovitostí v Praze a středních Čechách nezávazně a zdarma. Více informací na: http://www.maxima.cz/online-odhad-nemovitosti/.

Co ještě zajistí úspěšný prodej

  • Každý prodej by měl začínat detailní analýzou aktuálního stavu na realitním trhu. Odhad tržní ceny musí vycházet z cenových map s přesností na jednotlivé ulice a z databází místních realitních kanceláří. Proto se vyplatí nechat si ho zpracovat profesionály.
  • Vyplatí se využít databáze realitních kanceláří, které mají kontakty na lidi, kteří aktuálně shánějí nemovitosti podobné té vaší. Když nabídku pošlete přímo jim, můžete prodat i během několika dnů.
  • Jakmile najdete zájemce, čeká vás poslední test. Kupující bude žádat slevu a vy musíte umět svou cenu zdůvodnit. Čím profesionálnější odhad tržní ceny máte v ruce, tím jistější bude vaše argumentace.